یک جنبش جهانی برای محافظت از سگ تازی اسپانیایی

در آگوست 2022، جان پاولز و سندی کورتبیک، بنیانگذاران Galgos Rescue Almeria، خود را درگیر یک مورد ظلم کردند که آنها را شوکه کرد.

مقامات در آلمریا، اسپانیا، پتان، یک پوند سگ را پس از دریافت گزارش‌هایی در مورد وضعیت وحشتناک سگ‌ها تعطیل کردند.

Galgos Rescue Almeria در یک مورد شدید قرار گرفت: Eden، یک سگ تازی اسپانیایی.

پاولز گفت: “حتی دامپزشک گفت: “این بدترین موردی بود که تا به حال دیدم.” «عدن پر از هزاران، اگر نگوییم میلیون‌ها کنه بود. عصر همان روز به دلیل تخلیه کامل و کم خونی مجبور شدیم به او خون تزریق کنیم. بیش از صد سگ وجود داشت … بیشتر سگ ها اسکلت، کثیف، گرسنه بودند – مرده های زنده. من نمی توانم آنها را به شکل دیگری توصیف کنم.»

در حالی که در بسیاری از اروپا ممنوع است، دوره خرگوش – با استفاده از “galgo español،یا تازی اسپانیایی، برای ردیابی و کشتن خرگوش ها – هنوز در برخی از مناطق ایالات متحده و ایرلند قانونی است و به ویژه در اسپانیا رایج است.

سنت شکار که بسیاری آن را بی رحمانه می دانند

سارا هگی، کارمندی از نیو گریسلند، یک سازمان نجات سگ های تازی مستقر در سوئیس، گفت که در دوره های خرگوش، برنده با دیدن اینکه کدام سگ طعمه خود را با بیشترین سرعت و زیبایی شناختی شکار می کند، تعیین می شود (گلگو). باید از نزدیک خرگوش در حال فرار را در یک خط زیگزاگ دنبال کند).

هگی گفت، اگر سگ‌ها عملکرد رضایت‌بخشی نداشته باشند، شکارچی‌ها ممکن است به طرز وحشتناکی آنها را بکشند یا پس از قفل کردن پاهایشان آنها را رها کنند، که این امر تضمین می‌کند که سگ‌ها دیگر نمی‌توانند به خانه برگردند.

این معمولاً در ماه‌های اول سال اتفاق می‌افتد، زیرا این زمانی است که فصل شکار در اسپانیا به پایان می‌رسد، زمانی که شکارچی‌ها به نام «گالگوئروس» سگ‌هایی را که دیگر به غذا دادنشان اهمیتی نمی‌دهند، دور می‌اندازند. اغلب سگ‌ها را در کیسه‌های زباله یا کنار خیابان‌ها پیدا می‌کنند.

هگی گفت: «حدود 50،000 تا 100،000 گالگو هر ساله رها و کشته می شوند.

این نوع سوء استفاده از گالگو ریشه در سنت دارد. هگی گفت: «کودکان آموزش و کشتن گالگوها را توسط والدینشان آموزش می‌دهند و والدینشان توسط والدین خودشان آموزش داده می‌شوند. آموزش نسل‌های آینده در مورد حقوق حیوانات و حمایت از آنها و کمک به آن‌ها برای اینکه گالگوها را نه به‌عنوان شکارچی و دام، بلکه به‌عنوان حیوان خانگی و همراه ببینند، مهم است.»

لابی برای پایان دادن به شکار تازی

در حال حاضر، به دلیل تعداد زیاد شکارچیان در اسپانیا، تغییر جزر و مد دشوار است.

با توجه به ارقام از وزارت فرهنگ و ورزش دولت اسپانیا در سال 2022، تعداد کل مجوزهای شکار صادر شده در اسپانیا در طول سال 2021، 337226 مورد و 12236 مجوز برای نگهداری گالاگوها صادر شده است. در این سند آمده بود که اگر همه‌گیری کووید-19 نبود، احتمالاً این تعداد حتی بیشتر می‌شد.

سیاستمداران در اسپانیا تمایلی به متحمل شدن خشم لابی قوی شکار این کشور ندارند. به همین دلیل است که آنها همچنان به حقوق حیوانات بی توجهی می کنند.

پاولز سادی: «این یک صنعت بزرگ و یک لابی قدرتمند است. “[Hunters] باید برای مجوزها و چیزهای دیگر هزینه کنند. بسیاری از مردم فکر می کنند که شکارچیان فقط در قسمت های پایین هستند [in society] اما… شکارچیان بسیار زیادی در مناصب بالا در سیاست و پلیس وجود دارند.»

یک مثال اخیر می تواند جدید باشد لایحه حقوق حیوانات، که سال گذشته تشکیل شد.

در این بیانیه آمده است که همه حیوانات خانگی از جمله سگ ها باید طوری آموزش داده شوند که به حیوانات دیگر آسیب نرسانند. با این حال، سگ های شکاری به طور رسمی در دسامبر گذشته از این لایحه حذف شدند اعتراضات از فدراسیون شکار سلطنتی اسپانیا.

مردم برای حقوق حیوانات راهپیمایی می کنند.

مانوئل گالاردو کاسادو، رئیس فدراسیون سلطنتی شکار اسپانیا، با انتشار ویدئویی با عنوان «از اقدامات فعالان حقوق حیوانات انتقاد کرد.حیوان گرایی یا آزادی.او در این ویدئو استدلال کرد که وقتی میلیون‌ها نفر بیکار هستند و میلیون‌ها نفر دیگر بی‌خانمان هستند یا فاقد آموزش یا مراقبت‌های بهداشتی هستند، نگرانی در مورد حقوق حیوانات اشتباه است.

هگی چیزها را متفاوت می بیند. “این یک گام بزرگ به عقب برای تلاش های ما در برابر بدرفتاری با تمام سگ های شکاری است [in Spain]هلگی گفت. ما فقط می توانیم امیدوار باشیم که سیاستمداران اعتراضات ما را تصدیق کنند.»

یکی از اعتراضات سالانه ای که فعالان حقوق تازی در سراسر اروپا سازماندهی می کنند «گالگو واک» است. این یک اعتراض مسالمت آمیز است که به نمایندگی از سگ هایی که در اسپانیا با آنها بدرفتاری می شود صحبت می کند. این رویدادها در اسپانیا، آلمان، ایتالیا و لهستان رخ داده است.

امسال، اولین galgo-walk سوئیس توسط New Graceland سازماندهی شد و در 28 ژانویه در زوریخ به نشانه پایان فصل شکار برگزار شد. حدود 300 نفر شرکت کردند که بسیاری از آنها خود صاحبان سگ تازی بودند.

پس از اعتراض، نیو گریسلند ایمیل‌ها و پیام‌های بی‌شماری در شبکه‌های اجتماعی از مردم دریافت کرد که قدردانی و تایید خود را از این پیاده‌روی ابراز می‌کردند. رسانه های اجتماعی نقش مهمی در جمع آوری یک جامعه در سوئیس ایفا کرده اند.

هگی گفت: «مردم خارج از اسپانیا نیز باید اعتراض کنند زیرا این شانس سیاستمداران را افزایش می‌دهد که به حرف‌های ما گوش دهند.

دوستداران حیوانات در سراسر جهان به اسپانیا نگاه می کنند.

یکی دیگر از راه‌های کمک به فرزندخواندگی سگ و اهدای کمک به پناهگاه‌های نجات حیوانات در اسپانیا است.

پاولز می گوید: نود و نه درصد از سگ های ما به خارج از اسپانیا می روند. بسیاری از آنها به شمال ایتالیا، بلژیک، هلند، آلمان، سوئیس و فنلاند می روند.

نیو گریسلند خود سازمانی است که سگ های نجات اسپانیایی را در خود جای داده است. آنها با یک پناهگاه مستقر در مادرید کار می کنند.انجمن حفاظت و دفاع از حیوانات، گیاهان و محیط زیست لگانس (PROA)‘.

پس از اینکه برخی از سگ‌ها از PROA انتخاب شدند، آنها را با ماشین به خارج از کشور می‌فرستند تا نیو گریسلند از آنها مراقبت کند و بعداً توسط مردم سوئیس به فرزندی پذیرفته شود.

بسیاری از پناهگاه های دیگر در خارج از اسپانیا نیز با سازمان های اسپانیایی همکاری می کنند. بنابراین، با اهدا و فرزندخواندگی، افرادی که در منطقه آسیب دیده زندگی نمی کنند نیز می توانند به علت کمک کنند.

پیدا کردن خانه های جدید برای سگ های آزار دیده

ادن، تازی اسپانیایی از پاتان، پس از گذراندن چند ماه تحت مراقبت Galgos Rescue Almeria اکنون در وضعیت بسیار بهتری قرار دارد. او در دسامبر 2022 توسط خانواده ای در سوئیس به فرزندی پذیرفته شد.

با این حال، هنوز بسیاری از گالگوها هستند که در رنج هستند.

پاولز می گوید: «مردم آن را در رسانه ها قرار می دهند و مردم آن را می بینند، بسیاری از مردم در مورد آن می دانند. اما بیشتر مردم خارج از کشور نمی دانند در اسپانیا چه می گذرد.

اعتراضات، مانند galgo-walk در اروپا یا پیاده روی بزرگ جهانی تازی که در سراسر جهان برگزار می شود، اکنون هر سال برگزار می شود و به جلب توجه سگ های دیگر مانند ادن کمک می کند.

پاولز گفت: “این تنها راهی است که همه چیز می تواند تغییر کند.”