چگونه می توانیم با تغییرات آب و هوایی زندگی کنیم؟

این روزها پشه ها در شهرستان ماریکوپا در ایالت آریزونا آمریکا رشد می کنند. مقامات بهداشت عمومی محلی و فدرال می گویند که آنها دو بیماری کشنده را گسترش می دهند.

این شهرستان که محل زندگی فینیکس و اسکاتسدیل است، شاهد شیوع “بی سابقه” ویروس نیل غربی بوده است که در سال 2021 بیش از 100 نفر را کشت. با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC). غرب نیل، که می تواند باعث التهاب کشنده مغز و نخاع شود، تنها در آغاز قرن بیست و یکم وارد ایالات متحده شد، اما به همه 48 ایالت مجاور گسترش یافته است.

CDC می گوید دمای گرمتر فصل تولید مثل پشه های حامل ویروس را طولانی می کند.

به طور کلی، تقریباً 1500 مورد از ویروس نیل غربی در سال 2021 در شهرستان ماریکوپا گزارش شده است – احتمالاً تعداد آنها کم است، زیرا بیشتر عفونت ها فقط باعث بیماری خفیف می شوند. اما 101 نفر جان باختند.

CDC و مقامات بهداشت عمومی ایالتی گزارش دادند: “این بزرگترین شیوع WNV ثبت شده در یک شهرستان ایالات متحده است، با بیش از چهار برابر تعداد موارد گزارش شده نسبت به بزرگترین شیوع قبلی در شهرستان Maricopa در سال 2004.”

تغییرات آب و هوایی همه ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این یکی از نمونه‌های بی‌شماری است که نشان می‌دهد چگونه تغییرات آب و هوایی بر سلامت مردم در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد. هیچ کس کاملاً از تأثیرات گرم شدن هوا، افزایش آب دریاها، بدتر شدن آلودگی هوا، خشکسالی، سیل و طوفان های شدید در امان نیست.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) “تغییر آب و هوا بزرگترین تهدید سلامت جهانی در قرن بیست و یکم است.” می گوید. در سراسر جهان، تنها با در نظر گرفتن چند شاخص بهداشتی، 250000 مرگ و میر اضافی در سال در دهه‌های آینده در نتیجه تغییرات آب و هوایی رخ خواهد داد.

فونیکس تنها نمونه‌ای از مکانی است که در آن مردم به دلیل تأثیرات تغییرات آب و هوایی در حال مرگ هستند.

علاوه بر ویروس نیل غربی، منطقه فونیکس شاهد مواردی از ویروس دنگی است که توسط پشه‌ها نیز منتقل می‌شود. دنگی یکی دیگر از ویروس‌های بالقوه کشنده است که در نواحی استوایی رشد می‌کند، اما بیشتر و بیشتر در مناطق نیمه گرمسیری با دمای گرم‌تر دیده می‌شود که به گسترش گونه‌های پشه‌ای که می‌توانند آن را حمل کنند، کمک می‌کند.

مسافران می توانند ویروس را با خود بیاورند، اما در نوامبر 2022، یک مورد خانگی شناسایی شد. پشه های محلی حامل آن بودند.

حشرات که ما را نیش می زنند

بیماری‌های کنه‌زاد نیز در حال افزایش هستند، زیرا دمای گرم‌تر باعث ایجاد مکان‌های تولید مثل بزرگ‌تر می‌شود. بیماری لایم شاید شناخته شده ترین عفونت باشد. CDC گزارش هایی از 30000 مورد در سال دریافت می کند و تخمین می زند که تعداد واقعی در ایالات متحده در واقع 300000 در سال است.

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) “مطالعات شواهدی را ارائه می دهد که نشان می دهد تغییرات آب و هوایی به گسترش دامنه کنه ها کمک کرده است و خطر بالقوه بیماری لایم را افزایش می دهد، مانند مناطقی از کانادا که قبلا کنه ها قادر به زنده ماندن نبودند.” گزارش ها.

یکی دیگر از عفونت های ناشی از کنه نادر: بابزیوز. CDC می گوید که تعداد موارد گزارش شده بین سال های 2011 تا 2019 25 درصد افزایش یافته است و می گوید این بیماری اکنون بومی است، به این معنی که به طور دائم در مین، نیوهمپشایر و ورمونت ریشه دوانده است.

این عفونت‌های نادر اما شگفت‌انگیز هستند که تعداد انگشت شماری از مردم ثروتمندترین کشور جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اما بیماری های منتقله از طریق پشه مانند مالاریا صدها میلیون نفر را در سراسر جهان تهدید می کند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، مالاریا در حال حاضر سالانه بیش از 600000 نفر را می کشد که اکثر آنها زیر پنج سال سن دارند. اما گرم شدن دما و اختلال ناشی از تغییرات آب و هوایی ممکن است به گسترش بیشتر پشه آنوفل که حامل انگل مالاریا است کمک کند.

آب و هوای سردتر و خشک‌تر که در ارتفاعات کوهستانی بالاتر یافت می‌شود، به طور سنتی از پشه‌های گزنده تسکین می‌دهد. اما در ماه فوریه، تیمی از دانشگاه جورج تاون در واشنگتن دی سی دمای گرم شدن پیدا کرد ممکن است به پشه ها کمک کرده باشد تا در ارتفاعات بالاتر در سراسر آفریقا تسلط پیدا کنند.

گرما، سیل و خشکسالی

سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که تعداد افرادی که در آمریکای جنوبی در معرض خطر ابتلا به مالاریا هستند از 25 میلیون نفر در حال حاضر به 50 میلیون تا سال 2080 دو برابر خواهد شد زیرا شرایط آب و هوایی به پشه ها اجازه می دهد تا انگل را در تمام طول سال گسترش دهند.

البته خطرات سلامتی ناشی از تغییرات آب و هوایی بسیار فراتر از بیماری های عفونی است. امواج گرما به طور مستقیم انسان را می کشد – بیش از 166000 نفر بین سال های 1998 و 2017، بر اساس سازمان بهداشت جهانی. WHO همچنین دریافت که 15000 نفر در اروپا هستند در امواج گرما جان باخت تنها در سال 2022

و سیل می تواند باعث ایجاد طیفی از مشکلات سلامتی شود که برای ماه ها و حتی سال ها باقی می ماند.

سیل تابستان 2022 در پاکستان آخرین نمونه است. بر اساس گزارش آژانس ملی مدیریت بلایای طبیعی، بخش‌هایی از کشور سه برابر بارندگی معمولی بین ژوئن و اوت داشته است که به طور مستقیم ۱۵۰۰ نفر را کشته و ۱.۷ میلیون خانه را ویران کرده است.

ماه ها بعد، بسیاری بی خانمان می مانند، طبق گزارش آژانس کودکان سازمان ملل متحد یونیسف.

یونیسف در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شش ماه پس از سیل بی‌سابقه‌ای که پاکستان را ویران کرد، بیش از 10 میلیون نفر که در مناطق سیل‌زده زندگی می‌کنند از آب آشامیدنی سالم محروم هستند و خانواده‌ها هیچ جایگزینی جز نوشیدن و استفاده از آب بالقوه آلوده به بیماری ندارند».

دود در حومه شهرها و بالای شهرهای کوچک

خطر از هوا نیز ناشی می شود، زیرا تغییرات آب و هوایی آلودگی هوا را بدتر می کند.

EPA می‌گوید: «برای مثال، روزهای بسیار گرم با افزایش واکنش‌های شیمیایی که تولید مه دود می‌کنند، می‌توانند منجر به بیماری‌های مرتبط با گرما و همچنین کیفیت پایین هوا شوند. گزارش شده است.

مه دود یک تهدید جهانی است و نه فقط در شهرها. گرد و غبار ناشی از بادهای شدید و دود ناشی از آتش سوزی، حتی بیشتر از شهرنشینان ساکنان روستاها را تهدید می کند.

قرار گرفتن در معرض کیفیت پایین هوا می تواند منجر به ایجاد و تشدید آسم، مشکل در یادگیری و استعداد ابتلا به برونشیت، سرطان ها و بیماری انسدادی مزمن ریه در بزرگسالی شود. زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و نقایص هنگام تولد با قرار گرفتن مادر در معرض کیفیت پایین هوا مرتبط است. در گزارشی گفت در آوریل صادر شد.

آب و هوا حتی بر همه گیری کووید تأثیر گذاشته است. تیمی در دانشگاه هاروارد در سال 2020 دریافتند که تنها افزایش اندکی در قرار گرفتن در معرض گرد و غبار ریز موجود در هوا – به نام ذرات ریز – نرخ مرگ و میر را افزایش داد از COVID-19 به میزان قابل اندازه گیری.

هنگامی که منابع غذایی در معرض تهدید قرار می گیرد قحطی به دنبال دارد.

سپس خشکسالی است. فراتر از اثرات آشکار شکست محصول، دام های مرده و گرسنگی ناشی از آن، خشکسالی منجر به جابجایی گسترده پناهندگان و خشونتی می شود که تقریباً به طور اجتناب ناپذیری به دنبال دارد.

ابتکار World Weather Attribution Initiative – که دانشمندانی از بریتانیا، هند، ایالات متحده، هلند، سوئیس و جاهای دیگر را گرد هم می آورد. دمای گرم شدن کاهش یافت چه یک دوره خشکی در شاخ آفریقا و یک خشکسالی کامل بیش از دو سال به طول انجامید.

آنها در گزارشی که در وب سایت خود منتشر کردند، نوشتند: “حداقل 180000 پناهجو از سومالی و سودان جنوبی وارد مناطق خشکسالی کنیا و اتیوپی شدند.” «تغییرات اقلیمی رویدادهایی مانند خشکسالی فعلی را بسیار قوی تر و محتمل تر کرده است. یک تخمین محافظه کارانه این است که احتمال وقوع چنین خشکسالی هایی حدود 100 برابر بیشتر شده است.

در نهایت، اثرات سلامت روان همه اینها وجود دارد. اختلال استرس پس از سانحه یکی است.

آتش سوزی کمپ 2018 را در نظر بگیرید، یکی از مرگبارترین و مخرب ترین آتش سوزی های جنگلی در تاریخ کالیفرنیا. طبق یک مطالعه در سال 2021 از دانشگاه کالیفرنیا-سن دیگو، پس از بازماندگان آتش سوزی میزان PTSD را نشان داد همتراز با جانبازان جنگ، ساخت آنها همچنین در معرض خطر افسردگی و اضطراب هستند. در همین حال، انجمن روانشناسی آمریکا، گزارش شده است نرخ مشابه افسردگی و PTSD برای کسانی که survive طوفان شدید و سیل

کودکان و بزرگسالان به طور یکسان حتی با فکر کردن به تغییرات آب و هوا استرس دارند. مطالعات متعدد نشان می دهد، و اضطراب می تواند منجر به طیف وسیعی از علائم شود.

مردم در مورد این اثرات چه می توانند بکنند؟

خنک ماندن، درون ماندن و نوشیدن آب فراوان به بدن کمک می کند تا با گرما مقابله کند. مردم باید کیفیت هوا را بررسی کنند و در روزهایی که شاخص کیفیت هوا ضعیف است و زمانی که آتش سوزی، خاکستر یا سایر آلاینده ها وجود دارد، در صورت امکان در خانه بمانند. پاک کننده ها و فیلترهای هوا می توانند به کیفیت بهتر هوای داخل خانه کمک کنند.

لباس ها و مواد دافع حشرات می توانند در برابر نیش کنه و پشه محافظت کنند و پاک کردن حتی کوچکترین مقدار آب راکد می تواند به کند شدن رشد پشه کمک کند.

و در حالی که سیاستمداران مخالف هستند در مورد آنچه که می توان و باید برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوا انجام داد، جهان است تمام شدن زمان برای ایجاد یک تفاوت.