چه اتفاقی برای سودان افتاده است و چرا باید اهمیت دهید

جنگ ممکن است در یک منطقه ناپایدار گسترش یابد.

مصر، اتیوپی و لیبی نیز رویدادهای سودان را از نزدیک تماشا می کنند.

اندرو اسمیت، رئیس آفریقا در شرکت ریسک سیاسی Torchlight، گفت که سودان درگیر مناقشه طولانی مدت با مصر و اتیوپی بر سر سد بزرگی است که توسط اتیوپی بر روی رودخانه نیل ساخته شده است. او گفت که انتظار می رود این تاثیر قابل توجهی بر تامین آب و برق در هر سه کشور داشته باشد.

در همین حال، ژنرال خلیفه حفتر لیبی که کنترل شرق لیبی را در دست دارد، با همتی ارتباط دارد. بسیاری از نیروهای او از دارفور آمده‌اند و همتی قبلاً جنگجویان خود را برای حمایت از حفتر فرستاده بود و به او پیشنهاد می‌کرد که اکنون این لطف را جبران کند.

بی ثباتی گسترده تر در منطقه ای که سودان بخشی از آن است پنج همسایه از هفت همسایه آن در سال‌های اخیر درگیر نوعی ناامنی بوده‌اند اهمیت این شروع جنگ را در مناطق دورتر نیز افزایش داده است و تا جایی که روسیه، ایالات متحده و بریتانیا را به خود مشغول کرده است.

اسمیت گفت: «موقعیت استراتژیک سودان در نزدیکی مسیرهای تجاری کلیدی، و فراوانی ثروت معدنی و کشاورزی، توجه قدرت های جهانی از جمله غرب، روسیه، چین و کشورهای خلیج را به خود جلب کرده است.

اگر سودان به‌طور جدی بی‌ثبات شود، این جنگ می‌تواند به کشورهای همسایه گسترش یابد و کل ساحل، بخش نیمه خشک بیابانی که آفریقای جنوب صحرا را از شمال آفریقا تقسیم می‌کند، ناآرام کند.

اسمیت گفت: «درگیری طولانی مدت در سودان عملاً به این معنی است که کمربند کاملی از کشورهایی که از مالی در ساحل تا دریای سرخ امتداد دارند، ناپایدار هستند.

ابرقدرت ها با تغییر وضعیت معلق هستند.

نگرانی های جهانی در مورد این بی ثباتی با دخالت ادعایی موجود روسیه در سودان تشدید می شود، جایی که این کشور مشتاقانه به دنبال دسترسی به پایگاه دریایی در بندر سودان در دریای سرخ بوده است. همتی همچنین می‌گوید که جنگجویان او توسط عوامل گروه واگنر، یک سازمان شبه‌نظامی روسی که در حال حاضر در اوکراین می‌جنگد، آموزش دیده‌اند و به احتمال زیاد از حمایت مسکو ادامه خواهند یافت.

پیوستن روسیه به سودان همچنین می تواند منجر به مشارکت بیشتر ایالات متحده و دیگر متحدان غربی در تلاش برای کاهش نفوذ روسیه در سراسر جهان شود. تا کنون ایالات متحده تلاش کرده است تا توافقنامه های صلح و میانجیگری بین ژنرال ها را تنظیم کند، اما اگر جنگ طولانی شود و دخالت روسیه طولانی شود، واشنگتن تقریباً به طور قطع به دنبال کمک به ژنرال برهان خواهد بود.

این امر به‌ویژه با توجه به اینکه نفوذ روسیه در سراسر آفریقا در سال‌های اخیر به طور تصاعدی افزایش یافته است و واگنر اکنون احتمالاً در بیش از پنج کشور این قاره فعالیت می‌کند.

در همین حال، کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در سودان منافع دارند.

گفته می شود امارات متحده عربی و عربستان سعودی متحدان نزدیک همتی هستند که گروه شبه نظامی خود موسوم به نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) ظاهراً به عنوان مزدور در حمایت از ائتلاف خلیج فارس علیه شورشیان حوثی در جنگ استفاده شده است. در یمن

آیا صلح می تواند فرصتی داشته باشد؟

تنوع بازیگران علاقه مند به درگیری، آن را برای تشدید تنش آماده می کند، بسیار شبیه آنچه در سوریه مشاهده می شود، اگر به سرعت به پایان نرسد. هر چه جنگ بیشتر ادامه پیدا کند، احتمال اینکه بازیگران خارجی در جنگ شرکت کنند بیشتر می شود: چاد قبلاً به دخالت متهم شده است.

فرصت های صلح به سرعت در حال کاهش است. میانجی‌ها خواستار آتش‌بس و مذاکرات صلح شده‌اند، اما این تلاش‌ها به ثمر نمی‌رسند.

همتی و برهان از زمان وقوع جنگ بارها متعهد به آتش‌بس شده‌اند، اما این آتش‌بس‌ها مدت کوتاهی پس از آن فروپاشید، با شکایت سازمان‌های بشردوستانه از اینکه دسترسی به مردم در حالی که درگیری‌ها ادامه دارد بسیار دشوار است.

هرچه این بحران بیشتر ادامه یابد، احتمال اینکه همتی و برهان به طور کامل علاقه خود را به صلح از دست بدهند، بیشتر می شود و در عوض به دنبال غلبه بر یکدیگر در میدان جنگ هستند.

اسمیت گفت: “به نظر نمی رسد هیچ یک از طرفین مایل به کاهش تنش باشند.” با توجه به تنش‌های موجود بین دو نیرو، شکست یا تسلیم یک طرف جذاب‌ترین گزینه برای هر یک از دو طرف است.

به نظر می رسد که ژنرال ها در یک مبارزه تا سر حد مرگ محبوس شده اند. هر دوی آنها تشخیص می دهند که اگر در طرف بازنده درگیری باشند، ثروت، قدرت و موقعیت خود را از دست خواهند داد.

متأسفانه، مردم سودان در حالی که منتظر صلح هستند، احتمالاً بسیار بیشتر از دست خواهند داد.