چهارمین بحث آب و هوا می پرسد چگونه جهان را تغذیه کنیم؟

جورج مونبیوت، اما هیلینگ و سباستین ترییر در چهارمین سخنرانی اکولوژیک که توسط News Decoder، آکادمی آب و هوا و کتابخانه آمریکایی در پاریس ارائه شد، به این سوال بزرگ پرداختند.

ما سیستم غذایی را اشتباه گرفته ایم

جورج مونبیوت، مقاله نویس، فیلمساز و نویسنده Regenesis: تغذیه جهان بدون بلعیدن سیاره، جلسه را به صورت حضوری در کتابخانه آمریکایی و آنلاین با تأکید بر شکاف بین ادعاهای پذیرفته شده در مورد سیستم غذایی ما و یافته های علمی که با آنها در تضاد هستند آغاز کرد.

تقریباً همه چیزهایی که ما فکر می‌کنیم در مورد سیستم غذایی می‌دانیم اشتباه است و بیش از هر سیستم دیگری با افسانه‌ها، افکار واهی، غرایز درونی به اندازه کافی قابل درک و ناتوانی کامل در درک واقعی آنچه علم به ما می‌گوید احاطه شده است.» مونبیوت گفت.

مونبیوت همچنین توضیح داد که زمین یک منبع زیست محیطی حیاتی است و اکثریت قریب به اتفاق اکوسیستم های زمین به مناطق وحشی وابسته هستند. با این حال، کشاورزی 38 درصد از سطح زمین را به خود اختصاص داده است و پرورش حیوانات بیشتر آن زمین را اشغال کرده است. چرای دام به تنهایی بیش از مجموع سایر فعالیت های انسانی از زمین استفاده می کند. مونبیوت این باور غلط را که خوردن گوشتی که از مرتع تغذیه می شود دوستدار محیط زیست بیشتری نسبت به سایر انواع گوشت است، رد کرد.

مردم می خواهند مصرف گوشت خود را کاهش دهند

اما هیلینگ بنیانگذار و مدیر عامل ClimaTalk است، یک سازمان غیرانتفاعی تحت رهبری جوانان که سیاست‌های آب و هوایی را ابهام زدایی می‌کند و جوانان را در مبارزه برای اقدامات اقلیمی توانمند می‌سازد. او اخیرا پایان نامه کارشناسی ارشد خود را در Sciences Po Paris به پایان رساند، جایی که یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در تحقیقات او غذا بود.

هیلینگ گفت: «من پتانسیل تغییر را زمانی که افراد به شیوه ای فراگیر آموزش می بینند جالب دیدم. “همه ی [policy] توصیه‌ها شامل درخواست‌هایی برای تغییرات در سیستم کشاورزی بود که بسیار جاه‌طلبانه‌تر و بسیار مترقی‌تر از آنچه در حال حاضر در دولت‌ها اتفاق می‌افتد بود.»

در دانمارک، 55 درصد از مردم رای دادند که مصرف گوشت باید کاهش یابد، در حالی که در آلمان، تقریبا 80 درصد از مردم موافق بودند که شما باید تا حد امکان به رژیم غذایی گیاهی بروید.

هیلینگ اصلاحیه 171 اتحادیه اروپا و نفوذ لابی لبنیات را مثال زد. این اصلاحیه برای محصولات گیاهی بسیار محدود کننده بود و شرکت ها را از فروش شیرهای گیاهی به همان سبک کارتن محصولات لبنی یا حتی استفاده از کلمه “شیر” در نام خود منع می کرد. این اصلاحیه تنها به دلیل تلاش های کمپین سازمان های غیردولتی و امضای 500000 نفر از سراسر اتحادیه اروپا متوقف شد. با این حال، محدودیتی وجود داشت که با تصمیم دادگاه در سال 2017 تأیید شد که محصولات گیاهی را نمی توان “خامه ای” نامید.

ما در حال حاضر مردم را به داخل هل می دهیم [meat] هیلینگ می گوید: «مسیر و جهت گیری بسیار ساده است.

کاهش کلی کالری دریافتی

Sébastien Treyer مدیر اجرایی IDDRI است، اتاق فکری که انتقال به سمت توسعه پایدار را تسهیل می کند. او بر اهمیت کار در دو طرف عرضه و تقاضا برای کاهش مصرف کلی کالری، به ویژه سهم پروتئین حیوانی مانند گوشت، شیر و تخم مرغ تاکید کرد. او پیشنهاد می کند مصرف سبزیجاتی که به حیوانات داده می شود کاهش یابد، زیرا دو سوم تولید سبزیجات در اروپا برای تغذیه آنها استفاده می شود.

«هیچ یک از سیاست‌هایی که سعی در تأثیرگذاری بر رفتارهای غذایی ما داشته است، هرگز جواب نداده است. [The French government] نمی‌خواهد چیزها را منع کند، اما معتقدم در لحظه‌ای هستیم که همه می‌دانند باید روی تقاضا کار کنیم. [of food] نه فقط به دلایل زیست محیطی بلکه به دلایل بهداشت عمومی. روشی که ما در فرانسه غذا می خوریم برای سلامت عمومی کمتر می شود.

تریر به نفع تنظیم صنعت فرآوری مواد غذایی و خرده‌فروشی مواد غذایی برای دادن آزادی بیشتر به مصرف‌کنندگان در انتخاب غذاهای سالم به جای محدود کردن آنها، حمایت می‌کرد. گوش دادن به همه گروه های مصرف کننده و در نظر گرفتن نیازهای آنها برای ایجاد تغییر در رفتارهای مصرف مواد غذایی ضروری است.

هیچ کس مجبور نیست دنیا را تغذیه کند. مردم باید خودشان غذا بدهند. ترییر گفت که این واقعاً مهم است.

روابط قدرت خطرناک و انعطاف پذیری سیستم غذایی

مونبیوت بر عدم تقارن های خطرناک قدرت در سیستم غذایی تاکید کرد که مشابه آنهایی است که باعث بحران بانکی سال 2008 شد. برای مثال، تنها چهار شرکت تقریباً 90 درصد از تجارت جهانی غلات را کنترل می کنند.

بحران بانکی در سال 2008 تا حدودی به دلیل بزرگ شدن بانک‌های خاص و ارتباط بسیار خوب با بقیه سیستم مالی ایجاد شد. ما شاهد یک پویایی بسیار مشابه در سیستم غذایی هستیم.

برخلاف بحران بانکی، که در آن دولت ها توانستند بانک ها را با پول آینده نجات دهند، هیچ راهی برای نجات سیستم غذایی با غذای آینده وجود ندارد. همانطور که Monbiot هشدار می دهد، اگر سیستم غذایی فرو بریزد، تأثیر مخربی بر بسیاری از مردم، به ویژه فقرا خواهد داشت.

10 سال است که در ادبیات علمی هشدارهایی وجود دارد، اما این هشدار به نگرانی یا آگاهی عمومی تبدیل نشده است. Monbiot هشدار می دهد که سیستم غذایی شکننده است و شوک ها را تقویت می کند و آن را در برابر فروپاشی آسیب پذیر می کند.

ترییر دیدگاه متفاوتی ارائه کرد.

تریر گفت: «یک اصل احتیاطی این است که واقعاً از مواد شیمیایی در کشاورزی به عنوان آخرین راه حل استفاده کنیم. “شما فقط در پایان زمانی به آنها مراجعه می کنید که بسیاری از چیزهای دیگر را امتحان کرده باشید. بنابراین این روش جدیدی برای نگاه کردن به خطرات در کشاورزی است. اما انعطاف‌پذیری در این سیستم توسط مناظر پیچیده‌تر، چرخش‌های پیچیده‌تر و تنوع زیستی بیشتر مناطق تضمین می‌شود.»

ضبط کامل وبینار در اینجا موجود است.

نشست بعدی Ecologues پنجشنبه، 25 مه 2023 با موضوع “اقتصاد زیست محیطی” با تیموته پاریک، اقتصاددان محیط زیست، بیانکا گتزل، مسئول تحقیقات مالی توسعه، مارلو هود، روزنامه نگار آب و هوا و ریگو ملگار-ملگار، کاندیدای دکترا در امور مالی زیست محیطی برگزار می شود.

بیشتر بدانید و پاسخ دهید. خلاصه های قبلی Ecologues در مورد انرژی، عدالت و مقدمه ای بر بحران آب و هوا را بخوانید.