پیستون خودرو چیست و چطور کار میکند؟

پیستون با سر صاف: سطح تاج این پیستونها صاف و یک دست است. پیستون با سر مقعر: سطح تاج آنها گود و مقعر است. خودروهایی که دارای زمانبندی (تایمینگ) سوپاپ متغیر هستند، برای جلوگیری از برخورد سوپاپ با تاج پیستون شیارهایی روی آن ایجاد میکنند. فرسایش شعاعی به معنا سایش سطح دیواره یا کنارههای دامنه و تاج پیستون و خوردگی آنها است. قسمتهای اصلی پیستون عبارتند از سر یا تاج ، شیارهای رینگ ، سطوح پیستون ، بدنه یا دامن و سوراخ انگشتی. به طور کلی قطعات متحرک موتور که فاصله کمی نیز با قطعات مجاور خود دارند برای کارایی بیشتر، طول عمر بهتر و بازده بالاتر نیاز به عوامل کاهش دهنده اصطکاک و سایش سطوح دارند. به دلیل سرعت بالا و فاصله نزدیکی که نسبتبه دیگر اجزا مجاور خود دارند باید دائما روغنکاری شوند و در کنار آن در حرارت پیستون پیکان ایدهآل کار کنند. توضیحات بیان شده درباره اجزا و عملکرد پیستون بیان کننده اهمیت روانکاری و روغنکاری مناسب این قطعه دارد. در شکل زیر ، این اجزا را می بینید. فرض کنید ورزشکاری، مسافت ۳۶۰ متر را در مدت زمان ۶۰ ثانیه پیموده است؛ در این حالت تندی او بشکل زیر محاسبه میٰشود. علاوه بر خودروهای دارای سیستم تایمینگ متغیر ، این شیارها باعث می شوند هنگامی که تسمه تایم پاره شود ( درباره تسمه تایم نیز در بخش سیستم تایمینگ نگارش شده ) و زمان بندی سوپاپ به هم بخورد ، از برخورد سوپاپ به پیستون جلوگیری شده و از ایجاد خسارات شدید جلوگیری کند.

در اینجا برای درک بهتر ادامه مطالب باید نکته ای را درباره سوپاپ خودرو شرح دهیم ، در سیلندرهای یک خودرو ممکن است از یک سوپاپ ورودی و یک سوپاپ خروجی استفاده کنند که به آن سیلندر دو سوپاپه می گویند. درباره نقش مهم رینگها در عملکرد پیستون توضیحاتی داده شد. در مقابل، پیستون آهنگری با توجه به بدنه فشرده تر، دارای توان بیشتری نسبت به نوع ریخته گری شده است. در این روش برای کنترل انبساط حرارتی پیستون از روش تقویت کردن یا دو فلزی نمودن قسمتی از پیستون که در معرض حرارت بیشتری قرار دارد، استفاده میگردد. در اغلب موتورهای اتومبیلها از پیستونهایی استفاده میشود که با آلیاژ آلومینیوم ساخته شدهاند. بدین منظور پیستون با حرکات خود ابتدا باعث ورود هوا و یا مخلوط هوا و سوخت به داخل سیلندر میشود (در هنگام حرکت به سمت پایین) ، سپس باعث فشرده شدن مخلوط مذکور میگردد و در ضمن به نحو رضایت بخشی از نشت کردن گازها جلوگیری میکند (در هنگام حرکت رو به بالا) ، پس از عمل احتراق انرژی آزاد شده توسط پیستون جذب شده و با کمک شاتون به میل لنگ منتقل میگردد.

پیستون اولین قطعه موتور است که شروع به حرکت میکند و انرژی بوجود آمده از احتراق سوخت را به میل لنگ منتقل مینماید. همانگونه که ذکر شد پیستون اولین قطعه متحرک موتور است که باعث میشود تا انرژی آزاد شده از احتراق سوخت در دسترس قرار بگیرد. بدیهی است که میزان مصرف سوخت دیزل وابسته به عوامل متعددی است که میتوان توان موتور دیزل یا دیزل ژنراتور، میزان بارگذاری و حتی شرایط محیطی و فنی دستگاه را از آن جمله دانست؛ بنابراین برای پیشبینی میزان سوخت مورد نیاز باید به جداولی که از پیش رد این خصوص تهیه شدهاست مراجعه نمود. مدل های آلومینیومی در خودروهای سواری، کاربرد بیشتری دارند، چرا که آلومینیومی ها، سبک هستند و توان انتقال piston 3 حرارت بیشتری دارند. گرچه امروزه پیستون های آلومینیمی ریختگی رواج بیشتری دارند اما نوع آهنگری آن برای موتور های سنگین و پر قدرت استفاده می شود. پیستونهای چدنی در مقابل فرسودگی مقاومت بیشتری داشته شی کمتری در داخل سیلندر نسبت به پیستونهای آلومینیومی نیاز دارند (اصطلاح لقی پیستون به فاصله میان پیستون و جداره سیلندر گفته می شود). عیب مهم پیستونهای آلیاژ آلومینیومی اینست که دارای ضریب انبساط بالایی میباشند. از طرف دیگر در بعضی از موتورهای سنگین از پیستونهای آلیاژ آلومینیومی به لحاظ داشتن خواص رسانش گرمایی مناسب این ماده استفاده میشود بدین ترتیب که استفاده از آن ، کنترل بهتر حرارت محفظه احتراق را فراهم آورده و بنابراین باعث کنترل بهتر احتراق میگردد.

لیکن از آن تاریخ تاکنون طراحی و تولید این موتورها به طریقی پیشرفت نمودهاست که امروزه استفاده گسترده و فراگیر از موتورهای دیزل را شاهد هستیم. در شکل زیر ، سرسیلندر یک خودرو با سیلندرهای دو سوپاپه را مشاهده می کنید ، توجه کنید که در بالای هر سیلندر دو سوپاپ طراحی شده است. شیارهای محل قرار گرفتن رینگها در قسمت بالای پیستون میباشند در هر پیستون معمولا 3تا 5 شیار رینگ وجود دارد. در شکل زیر ، سطح بالای پیستون ، مقعر می باشد. رینگ های پیستون علاوه بر فشرده کردن مواد احتراق در بالای پیستون ، مانع نفوذ روغن روانکار از پایین پیستون به داخل محفظه احتراق نیز می شوند ، در غیر این صورت ، روغن موتور به داخل محفظه احتراق نفوذ کرده و باعث روغن سوزی موتور خودرو می شود. در بخش مربوط به موتور خودرو ، عملکرد و وظیفه پیستون خودرو شرح داده شد. وجود روغن کافی در فضای لقی بین پیستون و سیلندر ضمن حفظ تعادل پیستون به عملکرد بهتر رینگها نیز کمک میکند و از استهلاکشان میکاهد.

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از piston yz250 دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.