پس از جنگل زدایی، تپه ها می لغزند و مردم می میرند

در آگوست 2017، بریما جورج از خانه خود در جامعه ماتورمه سیرالئون برای تماشای بازی فوتبال بین بارسلونا و رئال مادرید خارج شد. او 37 سال داشت، متاهل و پنج فرزند داشت. باران شدید مانع از بازگشت او به خانه شد، بنابراین او ماند تا جشن بگیرد. او با شرط بندی که انجام داده بود پول برده بود و مشتاقانه منتظر بود به همسرش بگوید که پول برای چند هفته دیگر خانواده را سیر می کند.

اما او به خانه آمد تا متوجه شود خانه اش رفته است – گم شده در رانش گل.

بر اساس گزارش گروه بانک جهانی، 1141 نفر در جریان آن سیل سال 2017 جان خود را از دست داده و یا مفقود شده اند. جوامعی مانند Mount SugarLoaf، Regent Village، Kaningo/Kamayama محور، Juba، Tengbeh Town، Matomeh، Lumley، Kroo Bay، Red Pump و Gloucester Village همگی تحت تاثیر قرار گرفتند.

تمام محله بریما در خاک مدفون شد – شامل هشت برادرش و خانواده‌هایشان. خوشبختانه همسر و فرزندان بریما قبل از رانش گل خانه خود را ترک کرده بودند.

بریما گریه کرد: «این بازی بود که زندگی من را نجات داد. او مدام «فقط خدا» را تکرار می‌کرد، زیرا معتقد بود خدا از او امان داده است. او اکنون با این نام شناخته می شود: «فقط خدا».

توسعه بیش از حد منجر به جنگل زدایی شد.

سیرالئون کشور کوچکی در غرب آفریقا با هشت میلیون نفر است. من در پایتخت، فری تاون به دنیا آمدم و بزرگ شدم. این شهر پرجمعیت ترین شهر سیرالئون و همچنین یکی از کوچکترین شهرها در جغرافیا است. ساخت و ساز انبوه خانه ها در تپه ها و محله های فقیر نشین، شهر را در برابر سیل و رانش گل آسیب پذیر کرد.

در سال های 2021 و 2022، این شهر بیش از 400 سیل را در دو سال ثبت کرد. در آگوست 2022، فری تاون بار دیگر با رانش عظیم گل و سیل مواجه شد و بیش از 200 نفر کشته یا مفقود شدند.

در سال 2015، فری تاون بیش از 1.5 میلیون نفر جمعیت داشت، اما در ابتدا برای 2000 نفر ساخته شد. از آنجایی که شهر کوچک است و بسیاری بر این باورند که این مکان فرصتی است، تصمیم می گیرند در محله های فقیر نشین بسازند و راه خود را تا بالای تپه پیدا کنند.

بسیاری بر این باورند که ساختن بالای تپه مشکلی ندارد. اما برای بدست آوردن زمین و نصب یک سازه اغلب نیاز به قطع درختان است که حفاظت طبیعی محیط زیست را مختل می کند.

از آنجایی که تغییرات اقلیمی برای مدت طولانی رخ می دهد، بسیاری نمی توانند آسیب طولانی مدت ناشی از جنگل زدایی جامعه را ببینند – یا بسیاری فقط تصمیم می گیرند به دور نگاه کنند.

شهرنشینی و اثرات آن یک بمب ساعتی است.

پس از چندین سال جنگل‌زدایی، فری‌تاون اکنون دانه‌هایی را درو می‌کند که مردمش کاشتند.

مردم سیرالئون نه تنها جنگل‌ها را برای مسکن قطع می‌کنند، بلکه از درختان برای زغال چوب به‌عنوان سوخت اولیه برای پخت و پز استفاده می‌کنند و سپس در کاشت درختان بیشتری برای جایگزینی درختانی که می‌برند، شکست می‌خورند. سوختن گازهای گلخانه ای آزاد می کند که برای محیط و جو ما وحشتناک است.

با آمدن به فری تاون، بسیاری می خواهند ملک داشته باشند. از آنجایی که زمین های محدودی در مناطق پایین وجود دارد، مردم به دنبال ساخت خانه های خود در کوه هستند. آبراه ها را می بندند و درختان را قطع و می سوزانند.

در آگوست 2022، ماریان تورای در ساعت 2 بامداد با صدای باران سیل آسا توسط دختر دو ساله اش ایساتا، بزرگترین فرزند از سه فرزند تورای، از خواب بیدار شد. تشک خواب ایساتا با آب کثیف پوشیده شده بود. تشک و تخت تورای تنها چیزهایی بود که در خانه باقی مانده بود. وقتی آب بیشتری به داخل سرازیر شد، برای کمک به بیرون رفت، اما آنچه چشمانش دید او را لال کرد.

تورای گفت: «مردم در حال غرق شدن بودند و آب اجساد کودکان و بزرگسالان را حمل می کرد.

او نمی توانست شنا کند، بنابراین تصمیم گرفت یک سوراخ در سقف و یک گذرگاه برای بچه های کوچکش ایجاد کند. آنها مجبور بودند حدود دو ساعت بالای پشت بام بمانند تا مردم جامعه بتوانند راهی برای نجات آنها پیدا کنند، زیرا خانه کوچک گلی آنها اکنون زیر آب پوشیده شده بود.

خیلی های دیگر آنقدر خوش شانس نبودند که با خیال راحت از آن خارج شوند.

برای جلوگیری از رانش گل باید در آفریقا درخت بکاریم.

سیل و رانش زمین به دلیل اقداماتی است که ما در محیط خود انجام می دهیم. مردم بی گناه از عواقب این اقدامات رنج می برند و در نهایت ما مسئول خواهیم بود. به همین دلیل است که همه ما مسئولیت بزرگی داریم که مطمئن شویم درخت می کاریم، صحبت می کنیم، بیشتر راه می رویم، کمتر رانندگی می کنیم و از آب و هوای خود محافظت می کنیم.

دولت سیرالئون، وزارت زمین، مسکن و برنامه ریزی کشور، شورای شهر فری تاون، آژانس حفاظت از محیط زیست، سازمان ایمنی جاده سیرالئون و سایر آژانس ها باید همکاری کنند و زهکشی بهتری برای عبور آزادانه آب ایجاد کنند.

آنها باید قوانین قطع درختان و سوزاندن آنها و ساخت و ساز در گذرگاه های آبی و تپه ها و جنگل زدایی را اجرا کنند.

کاشت میلیون ها درخت در سیرالئون

شهردار فری تاون، ایوان آکی ساویر، پروژه کاشت یک میلیون درخت در دو سال را آغاز کرده است. او با رهبران جامعه کار کرده است تا برای هر درختی که قطع شده است، درختکاری شود.

علاوه بر این، دولت شهروندان را تشویق می‌کند تا میزان مصرف زغال چوب را محدود کنند، زیرا می‌دانند که اکثر مردم توانایی خرید اجاق‌های برقی را ندارند.

اما هنوز کارهای زیادی باید در مورد دفن زباله در سراسر کشور انجام شود.

هر جامعه ای مکانی دارد که مردم در آن زباله می ریزند – یک گوشه کوچک یا یک سیستم زهکشی که در نهایت پر می شود. و آب گذرگاهی جز در خیابان ها نخواهد داشت.

ما باید چشمان خود را باز کنیم و از محیط زیست و آب و هوا محافظت کنیم. اگر بتوانیم تغییر کنیم، همه می توانیم تحمل کنیم.