جایزه برای تجلیل از کسانی که ارزش مطبوعات آزاد را آموزش می دهند

اگر قرار است روزنامه‌نگاری باکیفیت زنده بماند، نسل بعدی باید از آن حمایت کند.

این روزها انگار روزنامه نگاری در خطر است. کسانی که آن را در بسیاری از نقاط جهان اجرا می‌کنند، جان خود را با گزارش دادن آنچه در اطرافشان اتفاق می‌افتد به خطر می‌اندازند و به‌عنوان یک نگهبان بر دولت‌هایشان عمل می‌کنند.

اما تعداد بسیار کمی از مردم اهمیت روزنامه نگاری را درک می کنند، تا حدی به این دلیل که در سرتاسر جهان به آنها آموزش داده نمی شود – یا اصلاً – چرا باید به آنچه برای روزنامه نگاری یا روزنامه نگاران می آید اهمیت دهند.

از همین رو رسانه های خبری و جوانان جهانی، یک سازمان غیرانتفاعی فرانسوی وابسته به News Decoder، با جایزه آموزش آزادی مطبوعات در سال 2023 از معلمان مدارس ابتدایی و متوسطه و سازمان های رسانه های خبری تقدیر خواهد کرد.

این سازمان به دنبال نامزدی برای مربیانی است که – در هر نوع دوره یا برنامه ای در سطح مدرسه ابتدایی یا متوسطه، در هر نوع موسسه در سراسر جهان – در مورد تهدیدها و خطراتی که روزنامه نگاران متحمل می شوند و تضمین می کنند که جوانان درک کنند چرا یک آزادانه آموزش می دهند. مطبوعات برای جامعه بسیار مهم است.

دکتر آرالین ابار مک مان، مدیر جهانی جوانان و رسانه های خبری، گفت: “بسیار اوقات و در بسیاری از کشورها، آموزش های خبری/سواد رسانه ای از بخشی در مورد نیاز به روزنامه نگاری و هزینه بالایی که برخی برای انجام آن کار می پردازند، صرف نظر می کند.” امسال، ما می‌خواهیم در جهت اصلاح برخی از آن‌ها با شناسایی کسانی که در خط مقدم هستند تلاش کنیم که این درس‌ها به خوبی آموزش داده شوند.»

جوانان باید بدانند که چرا روزنامه نگاران اغلب مورد حمله قرار می گیرند.

نامزدی (از جمله خود نامزدی) از شرکت های رسانه های خبری و سازمان های غیرانتفاعی مرتبط با روزنامه نگاری که از این نوع کار حمایت می کنند نیز تشویق می شود.

آخرین مهلت ارسال آثار برای هر یک از جوایز 1 می استو برندگان توسط هیئت داوران بین المللی متشکل از کارشناسان انتخاب خواهند شد.

News Decoder شریک رسانه ای اصلی جایزه جهانی جوانان و رسانه های خبری از زمان آغاز به کار آن در سال 2018 بوده است. چاپ اول این جایزه خاص در سال 2021 فقط معلمان را تجلیل کرد.

Global Youth & News Media یک سازمان غیرانتفاعی فرانسوی و ایالات متحده است که متعهد به پیوند دادن جوانان و رسانه های خبری به شیوه هایی است که بر نقش شهروندی و روزنامه نگاری در جامعه تأکید می کند. برنامه های آن شامل پروژه گزارشگری جهانی نوجوانان و #HowToSaveOur PlanetStep1 پروژه جهانی

سایر حامیان جایزه آن عبارتند از: Google News Initiative، مرکز روزنامه نگاری اروپا و تبادل خبر اتحادیه پخش اروپا.

(مارسی برستینر مدیر اخبار آموزشی در News Decoder است.)