بازنگری اقتصاد برای کره زمین

اقتصاد چگونه بر محیط زیست تأثیر می گذارد؟ آیا تغییرات اقتصادی می تواند به ما در مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک کند؟

این موضوع آخرین رویداد Ecologues، “اقتصاد محیطی” بود که سه کارشناس اقلیم و اقتصاد را در کتابخانه آمریکایی پاریس در روز پنجشنبه، 25 مه گرد هم آورد. مجموعه گفتگوهای شش قسمتی توسط News Decoder با مشارکت آکادمی آب و هوا و کتابخانه آمریکایی در پاریس به عنوان بخشی از پروژه Writing’s on the Wall ارائه شده است.

مارلو هود، سردبیر ارشد خبرگزاری فرانسه، بیانکا گتزل، افسر پژوهشی در اندیشکده امور جهانی ODI و خوان پابلو آرلانو، دانشجوی کارشناسی ارشد و مدیر سابق محتوا در ClimateScience در این سخنرانی حضور داشتند.

آیا این سیاره می تواند طبق معمول در تجارت زنده بماند؟

برای چارچوب بحث، هود دو اردوگاه متضاد را در گفتمان اقدام اقلیمی ارائه کرد: تجارت طبق معمول، که اغلب از آن به عنوان رشد سبز یاد می‌شود، که هدف آن ادامه رشد تولید ناخالص داخلی و در عین حال کاهش اثرات زیست‌محیطی، یا تغییر کامل سبک زندگی است.

در اصل، ما باید همه چیز را تغییر دهیم. این پیام هود است که در آژانس فرانس پرس علم، محیط زیست و بحران آب و هوا را پوشش می دهد.

هود هدف توافق پاریس برای محدود کردن گرمایش زمین به 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن را “آرزوی” توصیف کرد، اما به اهمیت آن اشاره کرد. بر اساس گزارش محوری هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC)، برای رسیدن به این سطوح نیازمند تغییرات سیستمی در نحوه تولید، توزیع و مصرف ما است.

هود گفت: «این یک نتیجه تکان دهنده بزرگ برای رسیدن به آن بود». اما این یافته باعث تنش بین کسانی شد که فوریت اقدام را تصدیق می کنند و کسانی که امکان ایجاد تغییرات قابل توجه در سبک زندگی را زیر سوال می برند.

در پاریس، دولت‌ها در اجلاس سران این سوال را مطرح کردند که آیا محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای آب و هوایی به 1.5 درجه یا 2 درجه ارزش این هزینه را دارد یا خیر.

“من فکر می کنم که ما شاهد شکاف بین افرادی هستیم که از این موضوع استفاده می کنند [information] در ارزش اسمی و کسانی که می گویند این نظریه ممکن است درست باشد، اما آیا واقع بینانه است؟» هود گفت. “آیا مردم اجازه خواهند داد که زندگی آنها تا این حد تغییر کند؟ آیا ما می خواهیم [tell people]”خب، همین است، از شر ماشین های خود خلاص شوید و به وسایل نقلیه عمومی بروید یا می گویید، “فقط یک ماشین برقی بگیرید؟”

بانک ها می توانند به کاهش بحران آب و هوا کمک کنند.

بیانکا گتزل، افسر پژوهشی در برنامه توسعه و مالیه عمومی در اتاق فکر امور جهانی ODI است. او بر نقش بانک‌های توسعه چندجانبه (MDBs) در تامین مالی طرح‌های مرتبط با آب و هوا تمرکز کرد.

MDB ها نقش مهمی در ارائه کمک های مالی و سرمایه گذاری به کشورهای در حال توسعه ایفا می کنند. آنها کمک قابل توجهی به تعهد بسیج 100 میلیارد دلاری در سال برای تأمین مالی بین المللی آب و هوا کرده اند و مجموعاً 51 میلیارد دلار در سال 2021 ارائه می کنند.

گتزل گفت: «آنچه که MDBها باید بهتر انجام دهند، این است که تعهدات فعلی خود را سه برابر کنند تا به آنچه برای «1.5» نیاز است، برسند. اما افزایش سرمایه‌گذاری‌ها نیازمند بخش‌هایی از طرف‌های عرضه و تقاضا است. منظور من از تقاضا، تمایل وام گیرندگان، یعنی کشورهای آفریقایی و آسیایی برای گرفتن این منابع مالی است.

او گفت که برای افزایش عرضه و آزادسازی پول، می‌توانید بهتر از پول استفاده کنید، بازیگران بیشتری را برای سرمایه‌گذاری و یافتن سرمایه بیشتر جذب کنید. اما برخی کشورها تمایلی به استقراض بودجه برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی ندارند، زیرا آنها آن را مشکلی ناشی از کشورهای توسعه یافته تر می دانند.

گتزل گفت: «این یک نگرانی بسیار معتبر است.

در نظرسنجی از 73 کشور واجد شرایط برای کمک MDB، کاهش تغییرات آب و هوایی اولویت اصلی نبود. در عوض برای بسیاری از این کشورها، آموزش، بهداشت و کشاورزی به عنوان مهم‌تر ذکر شد.

گتزل گفت: «کشورهای مختلف نیازهای متفاوتی دارند. کشورهای با درآمد متوسط، برزیل یا هند، نیازهای گامبیا یا غنا، کشورهای کم درآمد را ندارند. کشورهای کم درآمد خواهان و نیاز به تامین مالی سازگاری با آب و هوا هستند، نه کاهش، در حالی که برزیل یا هند به کمک های بلاعوض برای انرژی خورشیدی نیاز ندارند. واقعیت تاسف بار این است که گاهی اوقات MDB ها انجام می دهند [exactly] که.”

برای تأمین مالی مؤثر کاهش و سازگاری با تغییرات آب و هوا، MDB ها باید با دولت ها همکاری کنند تا انتقال و کربن زدایی کشورهای با درآمد متوسط ​​را تسهیل کنند و در عین حال بودجه لازم را برای کشورهای کم درآمد فراهم کنند.