انرژی به عنوان کلید بحران آب و هوا: اکولوژی سوم ما

قیمت های بی ثبات گاز و برق، تسریع تنوع انرژی، گذار از سوخت های فسیلی به کربن صفر: انرژی در قلب چالش آب و هوا قرار دارد. چگونه به این بحران رسیدگی خواهیم کرد و چه کسانی تغییر را پیش خواهند برد؟

این سؤالات و موارد دیگر در سومین نشست اکولوژیک در روز پنجشنبه، 30 مارس در کتابخانه آمریکایی پاریس و به صورت آنلاین، که توسط News Decoder، آکادمی آب و هوا و کتابخانه آمریکایی در پاریس ارائه شد، مورد بررسی قرار گرفت.

انتقال به منابع انرژی تجدید پذیر

آندریاس رودینگر، هماهنگ کننده انتقال انرژی در فرانسه در IDDRI، یک اندیشکده توسعه پایدار، توضیح داد که بحران انرژی قبل از جنگ در اوکراین شروع شده است. همه‌گیری کووید-19 تنش‌هایی بین عرضه و تقاضای گاز طبیعی ایجاد کرد و به افزایش قیمت‌ها کمک کرد.

رودینگر گفت: «البته تنش ها با جنگ در اوکراین تشدید شد و روسیه 40 درصد از کل واردات گاز به اروپا را تشکیل می داد.

با تسریع تغییرات آب و هوایی و وابستگی اروپا – و جهان – به سوخت‌های فسیلی، به نظر می‌رسد که این بحران فشار عظیمی برای انتقال انرژی باشد. اما در مواقع بحران، دولت‌ها به جای سرمایه‌گذاری در انتقال آینده، بر ارائه کمک‌های فوری تمرکز می‌کنند.

رودینگر گفت: در فرانسه، ما یک یورو اضافی برای سرمایه گذاری در انتقال انرژی دریافت نکردیم.

با این وجود، بحران باعث شد تا متوجه شویم که انتقال انرژی چقدر مهم است تا در برابر بحران‌های آینده انعطاف‌پذیرتر شویم. رودینگر گفت: «اگر فرانسه به اهداف خود در زمینه بهره وری انرژی که در سال 2008 تعیین شده بود دست یافته بود، از سال 2020 دیگر به گاز روسیه وابسته نبود.

نوآوری و آموزش انرژی

گلنوش میر مقتدایی، مهندس Enertime و نماینده YES-Europe، یک سازمان پایداری تحت رهبری جوانان، دو نمونه از نوآوری های بهره وری انرژی را در مورد اتلاف گرمای صنعت بیان کرد: سیستم های چرخه Rankine ارگانیک و پمپ های حرارتی با دمای بالا.

هر دو از مقادیر زیادی گرمای اتلاف برای تولید برق استفاده می کنند.

میرمقتدایی گفت: «نوآوری نیازمند کار عظیم است. این امر مستلزم پژوهشگران، صنایع، شرکت ها، سرمایه گذاران، سیاست گذاران و پذیرش اجتماعی است. توضیح همه اینها [to people] کار آسانی نیست باید به آنها بفهمانید که کربن زدایی صنعت یک ضرورت است.»

برای پذیرش نوآوری ها باید آسیبی که به زمین وارد می کنیم را درک کنیم. اما در کنار محققان، مهندسان و سیاست گذاران، جوانان چگونه می توانند به این موضوع بپردازند؟

میرمقتدایی گفت: «عضو یک جامعه باشید، بخشی از چیزی بزرگتر از خودتان باشید. هر یک از ما می‌توانیم یک جامعه، یک پروژه یا یک سازمان را راه‌اندازی کنیم. این فقط در مورد انگیزه است.»

دیجیتالی کردن بخش انرژی

امی برتولی تحلیلگر آژانس بین المللی انرژی (IEA) است که به دولت های سراسر جهان مشاوره می دهد و داده ها را برای ارائه شواهد و توصیه هایی در مورد سیاست انرژی جمع آوری می کند.

بارتولی داده‌های ارائه‌شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی را به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد برای دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال 2030، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر باید چهار برابر، سهم وسایل نقلیه الکتریکی باید 18 برابر و شدت انرژی باید 4 درصد در سال کاهش یابد.

یکی از راه‌های دستیابی به این تحول، دیجیتالی کردن چشم‌انداز انرژی است.

بارتولی گفت: «وقتی نوبت به دیجیتالی‌سازی می‌شود، چیز زیادی در آنجا اتفاق نمی‌افتد. اما دیجیتالی شدن می‌تواند به تسریع و بهبود انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش بهره‌وری انرژی کمک کند. کاهش مصرف انرژی کافی نیست. کاهش آن در زمان و مکان مورد نیاز کلیدی است.»

سیاست ها و سیاست ها بر اقدامات اقلیمی تأثیر می گذارد.

هدف تام برک این است که سیاست، اقتصاد و سیاست های آب و هوایی را به عمل تبدیل کند. او به‌عنوان رئیس و یکی از بنیان‌گذاران E3G، یک اندیشکده تغییرات آب و هوایی، دقیقاً همین کار را انجام می‌دهد و در مورد اقتصاد سیاسی تغییرات آب و هوایی استراتژی می‌کند.

برک گفت: «آنچه باید انجام دهیم واقعاً واضح است. ما همچنین می دانیم که برای موفقیت در سیاست های آب و هوایی چه چیزی لازم است: ما باید سوزاندن سوخت های فسیلی را تا اواسط قرن متوقف کنیم. و ما باید این کار را به روشی مقرون به صرفه و مطمئن انجام دهیم.»

اما اگر می دانیم چه کاری باید انجام دهیم، چرا آن را انجام نمی دهیم؟ موانع کجاست؟

از نظر برک، آنها از اقتصاد یا فناوری سرچشمه نمی‌گیرند، بلکه سیاست هستند. او گفت که اگر بخواهیم با انگشت اشاره کنیم، دو مقصر که به اندازه کافی به سیاستمداران و دولت ها نزدیک هستند، شرکت های سوخت فسیلی هستند که بدیهی است که نمی خواهند با مبتکران و ایدئولوژی جایگزین شوند.

برک گفت: «ایدئولوژی که می‌گوید شما ایالت کوچک‌تر، دولت کمتر، مالیات‌های سبک‌تر، مقررات سبک‌تر می‌خواهید به ما کمک نمی‌کند.» در عوض مهمترین اقدام این است که جوانان رای دهند.

او گفت: “در غیر این صورت، بومرهایی مانند من سیاره ای را برای شما باقی نمی گذارند که می خواهید در آن زندگی کنید.”

ضبط کامل وبینار در اینجا موجود است.

نشست بعدی Ecologues در پنجشنبه، 27 آوریل 2023 با موضوع “مسئله غذا” با سخنرانان جورج مونبیوت (ستون‌نویس، فیلم‌ساز، مقاله‌نویس و نویسنده Regenesis: تغذیه جهان بدون بلعیدن سیاره)سباستین ترییر (مدیر اجرایی اندیشکده پایداری IDDRI) و اما هیلینگ (مدیرعامل و بنیانگذار ClimaTalk، یک سازمان غیرانتفاعی به رهبری جوانان که سیاست آب و هوایی ابهام زدایی می کند).

بیشتر بدانید و پاسخ دهید.