انتظار نداشته باشید که فناوری سیاره را نجات دهد

در پرده بزرگ، نبوغ علمی به بشر کمک کرده تا بارها و بارها از نابودی جلوگیری کند. با ایجاد یک ویروس کامپیوتری که تهاجم بیگانگان را متوقف می کند روز استقلال; با ساخت ارتش ربات کنترل شده توسط ذهن در حاشیه اقیانوس آرام; با اختراع یک واکسن در زمان کوتاه در سرایت.

اکنون خطر واقعی است. هشدارهای تازه سازمان جهانی هواشناسی در این ماه نشان می دهد که هجوم اخیر آتش سوزی های جنگلی، سیل، خشکسالی و سایر بلایای مرتبط با آب و هوا در چند سال آینده بدتر خواهد شد، زیرا دما به سطوح بی سابقه ای افزایش می یابد.

بنابراین ممکن است شما را ببخشند که امیدوار باشید در ساعت یازدهم یک پیشرفت غیرمنتظره ظاهر شود تا به ما کمک کند تا قبل از اینکه تغییرات آب و هوایی ما را شکست دهد شکست دهیم.

به گفته دکتر نائومی وان، متخصص آب و هوا در دانشکده علوم زیست محیطی دانشگاه آنگلیا شرقی، حقیقت ناخوشایند این است که احتمالا چنین نخواهد شد.

وان گفت: “برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، ما باید از سوزاندن زغال سنگ، نفت و گاز جلوگیری کنیم.” “این ساده است.”

راه حل های تغییرات آب و هوایی جذاب نیستند.

در حالی که انتقال به آینده ای بدون سوخت فسیلی نمی تواند یک شبه اتفاق بیفتد، ما از قبل ابزارهای لازم برای دستیابی به آن را در اختیار داریم – اگر آستین ها را بالا بزنیم و انتخاب های سختی داشته باشیم.

وان گفت: “ما در حال حاضر یک ابزار بزرگ از چیزها داریم.” این ترکیبی از فناوری‌هایی است که اخیراً توسعه یافته‌اند یا مدت‌هاست وجود داشته‌اند و بسیار بهتر شده‌اند، همراه با چیزهای واقعا کسل‌کننده‌ای مانند مقررات.»

اما از آنجایی که این «موارد کسل‌کننده» به معنای تغییر سبک زندگی برای مردم عادی و سود کمتر برای شرکت‌های قدرتمند خواهد بود، مقامات در عوض از فناوری صحبت می‌کنند: در برخی موارد به عنوان بهانه‌ای برای تاخیر در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مانند دی اکسید کربن.

اما قبل از اینکه امیدها برای پایان دادن به هالیوود با آب سرد واقعیت را از بین ببریم، بیایید نگاهی به هفت نوع فناوری آب و هوایی بیندازیم که اکنون سرفصل خبرها هستند: سه نوع اخیر و رادیکال. دو مورد بیشترین صحبت در مورد امسال; و دو موردی که ممکن است به ما کمک کنند خودمان را نجات دهیم.

قطب ها و پنل های خورشیدی دوباره یخ زده در فضا

این سه رادیکال همگی پاییز گذشته وارد گفتگوی جهانی شدند که در سپتامبر آغاز شد، زمانی که دانشمندان پیشنهاد استفاده از هواپیماهای ذرات آئروسل را دادند. قطب شمال و جنوب را دوباره منجمد کنید. سپس در ماه نوامبر، نشست وزرای علوم اروپا در پاریس، پروژه سولاریس، طرحی برای بررسی مونتاژ را تصویب کردند نیروگاه های غول پیکر خورشیدی در مدار زمین

زمانی که تاسیسات احتراق ملی ایالات متحده در کالیفرنیا تولید شد، سال در اوج به پایان رسید همجوشی هسته ای با مصرف انرژی برای اولین بار: پیشرفتی که مدت ها در انتظار آن بودیم که ممکن است روزی به ما امکان تولید انرژی کافی را بدون تولید زباله های سمی یا گازهای گلخانه ای بدهد.

درست است، هر یک از این ایده ها می تواند روزی بازی را تغییر دهد. اما هنوز نه. و شاید هرگز.

آلیستر دویل، خبرنگار News Decoder و نویسنده کتاب می‌گوید: «راه‌های بسیار بهتری برای کاهش تغییرات آب‌وهوایی نسبت به رویاپردازی یک فناوری فانتزی وجود دارد که ممکن است ۱۰ سال طول بکشد تا توسعه پیدا کند و ممکن است هرگز ظهور نکند». ذوب بزرگ: حساب هایی از خط مقدم تغییرات آب و هوا.

دویل گفت: «همه ما در حال لگد زدن به آن هستیم و قبل از اینکه این فناوری‌ها را توسعه دهیم، خطر لگد زدن به سطل را داریم.

جذب کربن ممکن است راه حل نباشد.

اکنون به دو منطقه ای می پردازیم که آلاینده های سرسخت بیشترین هیجان را دارند: جذب کربن و هیدروژن.

جذب کربن یکی نیست، بلکه طیفی از فناوری‌ها است که هدف آن متوقف کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای قبل از خروج از کارخانه یا مکش مستقیم کربن از هوا است. سپس کربن یا در زیر زمین ذخیره می شود، اغلب در شکاف های باقی مانده پس از استخراج سوخت فسیلی، یا در محصولات دیگر استفاده می شود.

علیرغم میزان سر و صدای اخیر در مورد پتانسیل آن، ریشه های جذب کربن بسیار قدیمی تر – و بسیار کمتر سبز – از آنچه شما انتظار دارید است. در واقع یک نسخه استفاده شد یک قرن پیش برای تقسیم دی اکسید کربن از گاز طبیعی سپس در دهه 1970، صنعت نفت متوجه این موضوع شد تزریق C02 به میادین نفتی استخراج نفت را بسیار ساده تر کرد.

جذب کربن که به عنوان یک فناوری سبز دوباره اختراع شده است، با سرمایه گذاری و مشوق های دولت ها و شرکت ها، از جمله آنها، همراه است. بزرگترین تولیدکنندگان سوخت فسیلی در جهان.

وان موافق است که جذب کربن نقشی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی دارد.

آیا می توانیم به مادر طبیعت سرعت دهیم؟

جذب کربن این پتانسیل را دارد که به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از صنایع گرما فشرده مانند فولادسازی و تولید شیشه، یا آنچه که او «آن فرآیندهای صنعتی که شبیه چیزی خارج از موردور هستند» می‌نامد، کمک کند. اگرچه با توجه به هزینه، بسیاری از شرکت ها تمایلی به پذیرش آن در صورت عدم پاسخگویی به آن ندارند.

جذب و ذخیره‌سازی کربن (CCS) در قالب‌های مختلف آن نیز به ما توانایی منحصربه‌فردی را برای حذف کربن از جو هزاران سال سریع‌تر از طبیعت به تنهایی ارائه می‌دهد.

با این حال، جذب کربن نمی تواند بحران آب و هوا را به تنهایی حل کند.

اولاً خیلی گران است. برای اینکه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد، هزینه جذب کربن باید کمتر از 100 دلار در هر تن باشد. تقریباً قیمت فعلی کربن در اتحادیه اروپا و در حالی که شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها رقابت می‌کنند، هنوز هم بسیار بالاتر از آن هستند – حتی بدون در نظر گرفتن لوله‌کشی و ذخیره‌سازی.

دوم، سوال فضا وجود دارد.

وان گفت: “شما نمی توانید سطح فعلی انتشار سوخت های فسیلی را با CCS کاهش دهید.” “مقیاس ظرفیت ذخیره سازی به این معنی است که اصلاً یک گزینه نیست.”

صرفه جویی در کربن ممکن است باعث صرفه جویی در هزینه شود.

در نهایت، این چشم انداز بسیار واقعی وجود دارد که شرکت ها و کشورهایی که بیشترین گازهای گلخانه ای را منتشر می کنند، از وعده جذب کربن به عنوان توجیهی برای عدم اقدام استفاده کنند.

مقاومت پایدار دولت برای اتخاذ تدابیر سخت لازم برای جلوگیری از یک بحران، نتیجه لابی‌گری صنایع قدرتمند است، همراه با این باور دیرینه در میان بسیاری از سیاستمداران که انتقال انرژی از نظر اقتصادی ویران‌کننده خواهد بود و مورد پسند رأی‌دهندگان نیست.

با این حال، اکثر اقتصاددانان فکر می کنند که این هزینه ها بیش از حد برآورد شده است. در واقع، بسیاری می گویند که تغییر به سمت انرژی سبز به نفع اقتصاد جهانی است و به طور بالقوه جهان را نجات می دهد تریلیون ها دلار.

دومین فناوری موجود که این روزها تبلیغ می شود هیدروژن است. در مورد هیدروژن چیزهای زیادی برای دوست داشتن وجود دارد: می تواند روزی انرژی بگیرد کربن زدایی سخت بخش ها، صنایع سنگین، کشتیرانی و حمل و نقل هوایی شامل آب تنها محصول جانبی آن است. اما مانند جذب کربن، هیدروژن پرهزینه است.

دویل گفت: «من فکر می‌کنم هیدروژن اگر بتوانید آن را به قیمت مناسبی برسانید، فوق‌العاده است. اما برای تولید آن در حال حاضر به انرژی زیادی نیاز دارید.

مولدهای برق طبیعت

اکنون به دو موفقیت تکنولوژیکی می رسیم که ممکن است به ما در یافتن یک پایان خوش کمک کند: خورشیدی و باد.

قیمت خورشیدی کاهش یافته است. در سال 1975، 105 دلار برای تولید یک وات انرژی هزینه شد. تا سال 2020، این هزینه به تنها 20 سنت کاهش یافت. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA). در بسیاری از نقاط جهان، خورشیدی در حال حاضر ارزان ترین راه برای تولید برق.

وان گفت: «پیشرفت در هزینه انرژی خورشیدی دیوانه کننده است. «این یکی از امیدوارکننده‌ترین داستان‌های دوره کنونی است. و باد نیز درخشان است.»

شاید تنها خوبی برای برون رفت از شوک تورمی ناشی از جنگ در اوکراین این باشد که حرکت به سمت انرژی های تجدیدپذیر را سرعت بخشید. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، انتشار گازهای گلخانه ای از سوخت های فسیلی تنها 1 درصد در سال گذشته افزایش یافت و انتظار می رود تا سال 2025 به سطح خود برسد.

این نقطه عطفی است که دیرتر از آنچه که باید بوده است. اما با تلاش زیاد، و در نهایت کمک گرفتن کربن، ممکن است به زودی از راه رسیده باشد.

دویل و وان موافقند که پاسخ به تغییرات اقلیمی در برخی فناوری‌هایی که هنوز کشف نشده‌اند نیست، بلکه در تغییراتی است که اکنون می‌توانیم و باید ایجاد کنیم.