اعتراض به زبان جدید فرانسه تبدیل می شود

ضد ضد کلاهک، ضد ضد کلاهک!

این یکی از شعارهای بسیاری است که در خیابان های فرانسه در طول تظاهرات و اعتراضات فراوان خواهید شنید.

فرانسه در حال حاضر بین دولت و مردمش شکاف دارد.

در ژانویه 2023، رئیس جمهور امانوئل ماکرون طرح خود را برای افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64 سال به اجرا درآورد و یک جنون سیاسی در سراسر فرانسه به راه انداخت. اکثریت مردم فرانسه با اعتصابات و اعتراضات مداوم به این اصلاح حقوق بازنشستگی اعتراض کرده اند تا صدای مخالف خود را به گوش مردم برسانند.

سیستم بازنشستگی فرانسه اساساً بر یک ساختار پرداختی متکی است که در آن کارگران و کارفرمایان مالیات‌های اجباری حقوق و دستمزد را که برای تأمین بودجه بازنشستگی استفاده می‌شود، ارزیابی می‌کنند. پس از بازنشستگی، این پرداخت دولتی تضمین شده است.

اعتراضات فراتر از حقوق بازنشستگی است.

مکرون و دولت او استدلال می کنند که افزایش امید به زندگی سیستم را در وضعیت فزاینده ای مخاطره آمیز قرار داده است.

آنها استدلال می‌کنند که افراد مسن‌تر و کارگران نسبتاً کمتری برای تأمین بودجه بازنشستگی دولت وجود دارد. ماکرون برای اینکه سیستم را از نظر مالی دوام بیاورد بدون اینکه پول مالیات دهندگان بیشتری را وارد آن کند، می کوشد تا سن قانونی را که در آن کارگران می توانند هر سال سه ماه شروع به دریافت حقوق بازنشستگی کنند تا اینکه در سال 2030 به 64 سال برسد، به تدریج افزایش دهد.

برخی از شهروندان فرانسوی که از فراخوان‌های دولت و بی‌اعتنایی به مردمش ناراحت شده‌اند، اکنون تظاهرات خود را با ایجاد ویرانی در شهرهای سراسر کشور به حالت خشونت‌آمیز رسانده‌اند. هرج و مرج بین هر دو حزب، مردم و دولت، شکافی در دموکراسی در فرانسه ایجاد کرده است.

اما آیا ابطال بازنشستگی صرفاً در مورد پیری است؟

بسیاری از شهروندان فرانسوی نه تنها برای اصلاحات بازنشستگی، بلکه برای نشان دادن نارضایتی خود از مکرون و دولت او به طور کلی از این فرصت استفاده کرده اند.