آیا جهان می تواند چین را به عنوان برترین واسطه صلح ببیند؟

چین که از آنچه به عنوان تلاش های ایالات متحده برای مهار، سرکوب و محاصره آن می بیند خشمگین است، تلاش گسترده ای را برای تغییر شکل نظم جهانی افزایش داده است.

دولت جوزف بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، دفاع و تقویت نظم جهانی «مبتنی بر قوانین» را در مرکز تلاش های خود برای مقابله با قاطعیت فزاینده پکن در صحنه جهانی قرار داده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در ماه می گفت: چین تنها کشوری است که هم قصد دارد نظم بین‌المللی را تغییر دهد و هم قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و تکنولوژیکی برای انجام این کار. چشم انداز پکن ما را از ارزش های جهانی که در 75 سال گذشته پیشرفت های زیادی در جهان داشته اند دور می کند.

آخرین فصل در فوریه زمانی آغاز شد که پکن یک طرح مبهم 12 ماده ای صلح برای اوکراین را منتشر کرد. در حالی که این طرح به طور صریح از روسیه برای خروج از آن درخواست نمی کرد، به رهبر چین، شی جین پینگ، به عنوان یک صلح‌ساز بالقوه، حداقل در برخی نگاه‌ها، با توجه به روابط نزدیک او با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه کمک کرد.

فرانسه از تلاش چین برای پایان دادن به جنگ از طریق مذاکره استقبال کرد. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، همچنین هدف شی برای ایجاد جهانی «چند قطبی» را ستود، رمزی برای جهانی که ایالات متحده دیگر آن را در سراسر جهان نمی‌خواند.

مکرون در اوایل آوریل در جریان دیدار سه روزه خود از چین به شی جینپینگ گفت: می‌دانم می‌توانم روی شما حساب کنم تا روسیه را به عقل بازگردانید و همه را به میز مذاکره بازگردانید.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، او را در این سفر همراهی می‌کرد که شی جینپینگ نسبت به ارسال تسلیحات به روسیه هشدار داد.

چین یک کودتای دیپلماتیک انجام می دهد.

در ماه مارس، پکن میانجی‌گری کرد تا روابط کامل بین رقبای خلیج‌فارس، عربستان سعودی و ایران را بازیابی کند، که یک دستاورد غافلگیرکننده در منطقه‌ای بود که مدت‌ها مشمول دخالت استراتژیک گسترده ایالات متحده بود.

را پیشرفت به دنبال سال‌ها خصومت بود که ثبات و امنیت خلیج‌فارس را به خطر انداخت و به تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه از یمن تا سوریه کمک کرد. در مقابل، ایالات متحده هیچ رابطه دیپلماتیک با ایران ندارد.

کنت کاتزمن، کارشناس حوزه خلیج فارس در مرکز سوفان، یک گروه تحقیقاتی در مورد مسائل امنیتی جهانی، گفت: «این یک کودتای دیپلماتیک برای چین بود. اما اختلافات اساسی حل نشده است.»

شايد زمينه سازي آمريكا در عربستان سعودي كه به سال ها قبل برمي گردد، زمينه ساز توافق عربستان و ايران بوده است. اما دستاورد چین نشان داد که ایالات متحده دیگر به تنهایی یک قدرت ضروری در منطقه نیست که به طور منحصر به فردی برای میانجیگری قراردادهای صلح مجهز شده است.

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، در بیانیه‌ای که منتشر شد، گفت: چین در سال‌های اخیر اعلام کرده است که باید در ایجاد نظم جهانی مشارکت داشته باشد. مصاحبه ماه گذشته. اکنون یک حرکت قابل توجه در این جهت انجام داده است.»

آیا چین و روسیه می توانند نظم جهانی را تغییر دهند؟

در مسکو ماه گذشته برای آنها چهلمین جلسهپوتین از پیشنهاد 12 ماده ای چین استقبال کرد اما نشان داد که غرب و کیف برای معامله آماده نیستند.

او شی، دوست عزیزی را که خود را «دوست عزیز» توصیف می‌کند، تمجید کرد که در مواجهه با عقب‌نشینی هماهنگ علیه حمله به اوکراین توسط ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش، از روسیه حمایت دیپلماتیک کرده است.

شی به پوتین گفت که معتقد است چین و روسیه در مسیر اصلاح چشم انداز ژئوپلیتیک جهانی هستند که به نظر می رسد به بی اعتمادی مشترک آنها به اهداف استراتژیک ایالات متحده اشاره دارد.

او به پوتین گفت: «در حال حاضر تغییراتی وجود دارد که ما 100 سال است مانند آن را ندیده‌ایم». از طریق مترجم 21 مارس روی پله های کرملین پس از یک شام دولتی. “و ما کسانی هستیم که با هم این تغییرات را هدایت می کنیم.”

شی کلمات جدایی پس از یک دیدار دولتی، دیدگاه حزب کمونیست چین منعکس شد که ایالات متحده یک قدرت بیمار و در حال محو شدن است – که توسط قطبی شدن بیش از حد سیاسی، تیراندازی‌های جمعی، بی‌عدالتی نژادی، نابرابری‌های سرمایه‌داری احاطه شده است – در حالی که چین پس از یک دوره به رشد خود ادامه داده است.قرن تحقیر

چین و آمریکا دارای تضاد منافع هستند.

رهبر چین مدت کوتاهی قبل از سفر خود، برای اولین بار در انظار عمومی به ایالات متحده حمله کرد. او ایالات متحده را متهم کرد که تلاش می کند پرجمعیت ترین کشور جهان با 1.4 میلیارد نفر را “محافظه” کند.

مهار یک استراتژی ایالات متحده برای جلوگیری از گسترش کمونیسم پس از جنگ جهانی دوم بود.

در 8 مارس، آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده، انفجار شی را به عنوان “علنی ترین و مستقیم ترین انتقادی که تا به امروز از او دیده ایم” توصیف کرد.

هاینز در ادامه گفت: شکایت وی «احتمالاً منعکس کننده بدبینی فزاینده در پکن در مورد روابط چین با ایالات متحده و همچنین نگرانی فزاینده شی در مورد مسیر توسعه اقتصادی داخلی چین و نوآوری‌های فناوری بومی است – چالش‌هایی که او اکنون ایالات متحده را مقصر می‌داند». ارائه سال 2023 جامعه اطلاعاتی ارزیابی تهدیدهای محسوس برای منافع ایالات متحده

نسخه طبقه‌بندی نشده ارزیابی اطلاعاتی می‌گوید چین به همکاری دیپلماتیک، دفاعی، اقتصادی و فناوری خود با روسیه ادامه می‌دهد تا به تلاش برای به چالش کشیدن ایالات متحده ادامه دهد، حتی اگر حمایت عمومی (آن) را از حمله به اوکراین محدود کند.

این پیش بینی کرد که دولت تک حزبی چین همچنین برای برنامه های بین المللی که به نفع حاکمیت دولت و ثبات سیاسی بر حقوق فردی است، فشار خواهد آورد.

شکاف بین دو قدرت جهانی عمیق تر می شود

سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 بود که ایالات متحده را به تنها ابرقدرت جهان تبدیل کرد.

منتقدان شکایت داشتند که اکنون به عنوان یک پلیس جهانی در دنیای تک قطبی عمل می کند. واشنگتن برای چندین دهه از برتری جهانی خود به عنوان یک نیروی تثبیت کننده در شرق آسیا و اقیانوس آرام دفاع کرده است، حتی در شرایطی که روابط دیپلماتیک و نظامی بین کشورهای منطقه به دلیل اختلافات و رقابت ها متلاطم شده است.

چین و ایالات متحده اکنون دو اقتصاد و قدرت نظامی بزرگ جهان هستند.

روابط دوجانبه بین آنها بر سر همه چیز از تایوان گرفته تا تجارت و محدود کردن فناوری پیشرفته در انجماد عمیق قرار گرفته است. سپس TikTok، یک پلت فرم برنامه ویدیویی است که به عنوان نماینده طیفی از تهدیدات ادعایی چین علیه امنیت ایالات متحده ظاهر شده است.

نقاط دردناک دیگری نیز وجود دارد: درگیری بر سر منشاء کووید-19. سرنگونی یک بالون چینی توسط ایالات متحده بر فراز ایالات متحده و نظامی سازی چین در دریای چین جنوبی.

دوئل بین دموکراسی و استبداد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در 22 مارس به کنگره گفت که جهان پس از جنگ سرد “به پایان رسیده” و “نقطه عطف” بر شکل قواعد و هنجارهایی که نظم جهانی را تشکیل می دهند، وجود دارد.

او در ادامه گفت: «رقابت شدیدی در جریان است تا مشخص شود چه چیزی در آینده خواهد آمد ارائه درخواست بودجه سالانه 2024 وزارت امور خارجه.

حتی در حالی که بازی‌های جنگی چین حمله به تایوان را در آخر هفته گذشته شبیه‌سازی می‌کرد، ماکرون از اروپا خواست موضعی را به‌عنوان سومین «قطب» بین ایالات متحده و چین ایجاد کند که تایوان را متعلق به خود می‌داند.

او گفت که اروپا باید از تبدیل شدن به یک “واسال” در خدمت برنامه هر قدرت بزرگتر خودداری کند و انتقاد کسانی را برانگیخت که او را برانگیزاننده تفرقه بین ایالات متحده از اروپا می دانستند.

دولت بایدن شکاف ایالات متحده و چین را بخشی از یک دوئل گسترده‌تر بین دموکراسی‌ها و حکومت‌های استبدادی می‌داند – سیستم‌هایی که در آن قدرت در رهبری متمرکز است که تصمیم‌هایش نه تابع محدودیت‌های قانونی خارجی است و نه به انتخابات منظم آزاد و منصفانه.

استراتژی امنیت ملی دولت در اکتبر 2022 طرحی سه بخشی را برای چین «خارج از رقابت» ترسیم می کند.

بازی های جنگی کاهش می یابد

پوتین و شی درگیری‌های خود بر سر اوکراین و تایوان را به روش‌های مشابهی تنظیم کرده‌اند.

آنها هر دو نقطه را به عنوان بخشی از سرزمین مادری تاریخی توصیف می کنند و هر یک را مستعد تبدیل شدن به تهدیدات امنیتی توسط دشمنان فریبنده خارجی می دانند.

اوکراین تا زمان کسب استقلال در سال 1991 بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود. یک ماموریت تاریخی برای “جوان کردن ملت چین” بسیار مهم است.

نشست شی و پوتین در مسکو اولین دیدار آنها پس از تهاجم اوکراین به بزرگترین جنگ زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم بود.

پوتین و شی در بیانیه مشترکی در پایان این سفر دولتی نسبت به هرگونه اقدامی که ممکن است درگیری اوکراین را به «مرحله غیرقابل کنترل» سوق دهد، هشدار دادند و افزودند که در جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای وجود نخواهد داشت.

دوستی که حد و مرز نمی شناسد.

روسیه تنها چند هفته پس از آن که شی و پوتین برای سی و نهمین بار در پکن برای افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی با هم دیدار کردند، حمله کرد.

در بیانیه ای مشترک در آن زمان، آنها اعلام کردند که مشارکت دوجانبه روسیه و چین بیشتر از یک اتحاد سنتی است و دوستی آنها “هیچ محدودیتی” نخواهد داشت.

به نظر می‌رسید که چین به جای شطرنج بازی می‌کند و با چشمی خیره به بقیه جهان، در آخر هفته گذشته، بازی‌های جنگی تند و تیز را در اطراف تایوان کاهش می‌دهد.

برخلاف پاسخ پکن به نشست اوت گذشته در تایوان بین رئیس جمهور تسای اینگ ون و نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا، آخرین مانورهای نظامی چین در شلیک موشک های بالستیک بر فراز جزیره متوقف شد و خطوط کشتیرانی و راهروهای هوایی تجاری را از اختلالات بزرگ در امان نگه داشت. .

سه روز بازی های جنگی که در 8 آوریل آغاز شد، پس از دیداری در کالیفرنیا بین تسای و جانشین پلوسی به عنوان سخنران، کوین مک کارتی، در حالی که تسای در توقفگاه بود، آغاز شد.

سوال این موضوع باقی می ماند که آیا محدودیت نسبی چین در آخرین بازی های جنگی مستلزم افتی برای جلوگیری از بازی بیش از حد دست نظامی این کشور در حین جست و جو برای افزایش قد دیپلماتیک برای مطابقت با حجم اقتصادی آن بود.