آیا می توانیم بحران طبیعت را برطرف کنیم و از زمین محافظت کنیم؟

در میان یافته های علمی تلخ در مورد طبیعت ، یک میلیون گونه گیاه و حیوان وجود دارد تهدید به انقراض است به دلیل فعالیتهای انسانی

جنگل های گرمسیری با سرعت یک از بین رفت زمین فوتبال در سال 2019 هر شش ثانیه، اغلب پاکسازی می شود تا راه را برای مزارع باز کند. سالانه حدود 12 میلیون تن آلودگی پلاستیکی به اقیانوس ها وارد می شود.

شاید حتی بدتر ، دولت ها چنین خواهند کرد نتوانند به طور کامل هر یک از اهداف 2020 را که یک دهه پیش تعیین کرده اند برآورده کنند برای کمک به محافظت از زندگی روی زمین از بدترین بحران انقراض از زمان نابودی دایناسورها 65 میلیون سال پیش.

با نگرانی از این ناکامی ها ، بسیاری از دولت ها اکنون در تلاشند تا اهداف سخت تری را برای حفاظت از طبیعت در سال های آینده تعیین کنند ، از جمله هدف حفاظت از 30٪ از کل اقیانوس ها و اقیانوس ها تا سال 2030 در پارک های ملی ، مناطق ممنوع برای ماهیگیری ، مناطق بیابانی یا سایر مناطق حفاظت شده .

این هدف “30 × 30” ، در اجلاس رهبران جهان که قرار است سال آینده در چین برگزار شود ، مورد توجه قرار خواهد گرفت ، یک تغییر عظیم است: در حال حاضر فقط حدود 9.6٪ از این سیاره محافظت می شود اجلاس سران تقریباً 200 کشور در ابتدا قرار بود در این ماه برگزار شود ، اما شیوع ویروس کرونا باعث تأخیر شد.

زندگی روی زمین دچار بحران است.

تنوع زیستی – شبکه زندگی روی زمین از جلبک های کوچک تا نهنگ های آبی ، از حشرات گرفته تا فیل ها – در حال محاصره از افزایش جمعیت 7.8 میلیارد نفری و بیشتر شهرها ، مزارع و جاده ها است. آلودگی ، جنگل زدایی ، صید بیش از حد و افزایش دما ناشی از گازهای گلخانه ای ساخته شده توسط بشر همه از طبیعت صخره های مرجانی گرفته تا جنگل های بارانی به طبیعت آسیب می رسانند.

استفان وودلی از اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) که گروه ها دولت ها ، دانشمندان و سازمان های دیگر را تشکیل می دهد ، گفت: “ما نتوانستیم بحران تنوع زیستی را جدی بگیریم.”

وودلی ، معاون رئیس علوم و تنوع زیستی کمیسیون جهانی IUCN در مناطق حفاظت شده ، به News Decoder گفت: “دولتها برای این کار نمره بالایی در کارنامه نمی گیرند.”

از بین رفتن فقط یک گونه می تواند آسیب بزرگی ایجاد کند. به عنوان مثال ، کاهش تعداد زنبورها می تواند باعث کاهش گرده افشانی و تولید محصولات غذایی مانند سیب ، توت فرنگی یا گوجه فرنگی شود. و گیاهان منبع 25٪ از داروهای مدرن.

در واکنش به وخیم تر شدن بحران ، اخیراً بیش از 30 کشور درگیر این بحران شده اند برای یک هدف ثبت نام کرد برای محافظت یا حفاظت م effectivelyثر از حداقل 30٪ از کره زمین تا سال 2030 ، در “ائتلاف بلند پروازانه “ به رهبری کاستاریکا و فرانسه.

کانادا ، دومین کشور بزرگ بعد از روسیه از نظر منطقه ، ماه گذشته به این کشور پیوست. اما بسیاری از کشورهای بزرگ دیگر – روسیه ، ایالات متحده ، چین ، برزیل و استرالیا – هنوز ثبت نام نکرده اند.

انگلیس گروه دیگری را رهبری می کند ، “اتحاد جهانی اقیانوس ،“که اکنون حدود 30 کشور از بلژیک تا وانواتو را شامل می شود و به دنبال حفاظت از 30٪ از اقیانوس ها تا سال 2030 است.

ما باید از طبیعت – و مردم محافظت کنیم.

اشتیاق بیشتر برای این اهداف “30 × 30” ممکن است در اسناد آماده شده برای اجلاس در چین منعکس شود.

اوت پیش نویس سند سازمان ملل توسط کارشناسان رئیس مذاکرات جمع آوری شده می گوید مناطق حفاظت شده باید “حداقل 30٪ از کره زمین” را تا سال 2030 تحت پوشش قرار دهند.

این یک تغییر ظریف از است متن مذاکره ای که در ژانویه منتشر شد که گفت حفاظت باید “حداقل [30%] مناطق زمینی و دریایی. ” در مذاکرات سازمان ملل ، پرانتز نشان می دهد که تعداد مورد مناقشه است. کمبود براکت نشان می دهد که به طور گسترده ای پذیرفته شده است.

ولی دانشمندان می گویند راه اندازی مناطق حفاظت شده بیشتر تنها بخشی از یک معمای عظیم برای حفظ تنوع زیستی است. ما باید از طبیعت محافظت کنیم ، اما به استفاده از آن نیز بستگی داریم – از مواد غذایی گرفته تا آب شیرین تأمین می شود – و ما باید اطمینان حاصل کنیم که منافع آن به طور عادلانه تقسیم می شود.

Trevor Sandwith ، مدیر برنامه مناطق جهانی محافظت شده IUCN ، گفت: برای بومیان ، که اغلب در حال حاضر مهمانداران محیط زیست خوبی هستند ، اعلامیه های مناطق حفاظت شده بزرگ اغلب می تواند مانند یک تصرف زمین با حمایت دولت باشد.

Sandwith به News Decoder گفت: “ما برای تنوع زیستی به یک چشم انداز جهانی کاملاً تازه شده نیاز داریم.” یک گل 30 × 30 خطر تبدیل شدن به ”مانند پارچه قرمز را دارد که می گوید ما به طبیعت اهمیت می دهیم ، نه به مردم. اگر ما به مردم کمک نکنیم ، حفظ طبیعت هیچ فایده ای ندارد. “

تحت تعقیب: یک هدف منحصر به فرد چشم نواز

مشکل بزرگ دیگر این است که بسیاری از مناطق حفاظت شده موجود کار نمی کنند یا ضعیف اجرا می شوند. وی گفت: “ما نمی توانیم وانمود كنیم كه مزارع صنعتی موجب حفظ طبیعت یا شیلات صنعتی موجب حفظ اقیانوس می شود.”

جدیدترین سازمان ملل گزارش درباره تنوع زیستی ، که در ماه سپتامبر منتشر شد ، فهرست چگونگی عدم موفقیت دولت ها در دستیابی كامل به هر 20 هدف تنوع زیستی برای سال 2020 را كه یك دهه قبل تعیین كرده بودند ، از كاهش سرعت از بین رفتن جنگل های گرمسیری گرفته تا افزایش آگاهی عمومی از خطرات از دست دادن تنوع زیستی.

یکی از اهداف تعیین شده در آخرین اجلاس مهم تنوع زیستی سازمان ملل ، در ژاپن در سال 2010، برای محافظت از 17 درصد از سرزمین های جهان و 10 درصد از اقیانوس ها تا سال 2020 بود.

تا اکتبر سال 2020 ، پایگاه داده جهانی مناطق حفاظت شده نشان می دهد که فقط حدود 15٪ از زمین و 7.5٪ از دریاها پوشیده شده است که در مجموع 9.6٪ سطح زمین است.

بخشی از مشکل در بسیج اقدامات این است که دولتها تلاش کرده اند تا برای تنوع زیستی هدف غیرقابل جاه طلبی “زندگی در هماهنگی با طبیعت.”برای بسیاری از مبارزان ، 30 × 30 حداقل یک هدف مشخص را تعیین می کند و نشانگر تمایل به پذیرش اقدامات سختگیرانه در جبهه های دیگر است.

“بشریت در حال جنگ با طبیعت است.”

آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل متحد ، با توصیف پیچیدگی حفاظت از طبیعت ماه گذشته گفت که تنوع زیستی شامل اقتصاد ، بهداشت ، عدالت اجتماعی و حقوق بشر است. وی خاطرنشان کرد: بیماری هایی مانند ویروس کرونا یا ابولا ممکن است به دلیل سو-استفاده بیش از حد ما از دنیای طبیعی به انسان رسیده باشد.

گوترش در یک سخنرانی گفت: “بشریت در حال جنگ با طبیعت است.” “و ما باید رابطه خود را با آن از نو بسازیم.”

در میان راه حل ها ، وی از دولت ها خواست تا تنوع زیستی را در برنامه های بازیابی سبز برای کمک به ایجاد مشاغل پایدار پس از بیماری همه گیر ویروس کرونا جاسازی کنند. به عنوان مثال جنگل ها و تالاب های دست نخورده می توانند به جذب گازهای گلخانه ای کمک کنند تا تغییرات آب و هوایی کند شود.

وی با اشاره به یك برآورد كه بین 300 تا 400 میلیارد دلار سالانه مورد نیاز است ، خواستار سرمایه گذاری بیشتر در طبیعت شد.

بسیاری از دانشمندان می گویند زمین به دلیل فعالیتهای انسانی با ششمین انقراض جمعی روبرو است. سوابق فسیلی نشان می دهد که پنج فاجعه قبلی وجود داشته است ، که تعداد زیادی از گونه ها ناپدید شدند ، شاید به دلیل حملات سیارک ها یا فوران های آتشفشانی که جو را مسموم کرده است.

جراردو سبالوس ، از دانشگاه ملی ملی اتومونیوم مکزیکو ، در ژوئن نوشت: “انقراض ششم گسترده در حال انجام ممکن است جدی ترین تهدید زیست محیطی برای تداوم تمدن باشد ، زیرا غیرقابل برگشت است.” گزارش علمی.

اما برای جلوگیری از بدترین چیز دیر نیست.

دیوید آتنبورو ، طبیعت شناس و سازنده مستند کهنه کار انگلیس ، امسال مستندی با عنوان “زندگی در سیاره ما ، “ گفتن همه می توانند برای کمک به طبیعت تغییراتی ایجاد کنند.

وی گفت: “در حال حاضر ما دریچه ای از فرصت داریم كه توانایی پرداخت آن را نداریم.”

“آنچه بعدی اتفاق می افتد به ما بستگی دارد.”