هیئت علمی در کانون توجه: دانیله گاتی

دانیله گاتی داستان‌نویس، موسیقی‌دان و معلمی است که علاقه زیادی به آموزش جوانان دارد. در این ماه، او برنده جایزه News Decoder’s Faculty Spotlight برای تعهدش به سوادآموزی جوانان و ماموریت محلی-جهانی News Decoder شد.

به نظر می رسد گاتی که خود را “شخصی که همیشه در جستجوی چیزی است” توصیف می کند، به طور مداوم در چندین پروژه به طور همزمان درگیر است. او در فعالیت بیش از یک دهه خود در آموزش، علوم اجتماعی، موسیقی و ایتالیایی تدریس کرده است. او همچنین دارای مدرک دکترای جامعه شناسی از دانشگاه سینا است.

گاتی از سال 2011 در موسسه همکار News Decoder School Year Abroad (SYA) در ایتالیا کار کرده است. او تجربه خود را در آنجا به دلیل گسترش دیدگاه خود و دانش آموزانش می داند.

گاتی به‌عنوان عضو هیئت علمی ما در SYA ایتالیا، به‌ویژه از تعهد News Decoder برای یافتن زوایای محلی برای داستان‌های خبری مرتبط جهانی، که مسائل پیچیده جهان را در دسترس جوانان قرار می‌دهد، قدردانی می‌کند.

گاتی گفت: «به عنوان مثال، مهاجرت را در نظر بگیریم. مهاجرت تأثیری محلی دارد، اما البته این یک مسئله جهانی است. در کلاس من، در راستای مأموریت News Decoder، می‌خواهیم بفهمیم که در سطح محلی و جهانی چه می‌گذرد. استفاده از محلی برای درک پدیده بزرگتر و بالعکس.

چگونه جوانان را به خواندن ترغیب کنیم

گاتی علاوه بر تدریس در کلاس درس، مدتهاست در دنیای سوادآموزی جوانان نیز غرق شده است.

او به عنوان بخشی از تحقیقات دکترای خود، سازمانی را تشکیل داد که به ترویج کتابخوانی در جوانان اختصاص داشت. در این نقش، گاتی از طریق اجرای چندوجهی داستان ها، خوانندگان بی میل را درگیر کرد. او طی سال‌ها تجربه، ارزش انگیزه درونی را در واداشتن دانش‌آموزان به گرفتن کتاب آموخته است.

گاتی گفت: «شروع با نسل جوان بسیار مهم است. آنها را وادار به خواندن بدون اجبار، اما فقط از طریق مجذوب کردنشان کنید. هرگز تحمیل نشوید، زیرا نمی توانید اشتیاق را تحمیل کنید.»

جای تعجب نیست که گاتی خود عاشق کتاب است و فیلسوف به حساب می آید فردریش نیچه و نویسنده ایتالیایی ایتالو کالوینو از نویسندگان مورد علاقه اوست.

پس از سال‌ها مشاهده روندهای سوادآموزی جوانان، گاتی به نگرانی خود از داده‌های موجود در مورد مطالعه اشاره می‌کند، به ویژه با ظهور فناوری‌های جدید که توجه را از کتاب‌های کاغذی منحرف می‌کند.

فناوری باید با احتیاط استفاده شود.

در SYA، او متأسف است که تعداد کمی از دانش‌آموزان به قفسه‌های کتاب پردیس مانند 10 سال پیش دسترسی دارند. گاتی پیشنهاد می کند که فناوری ابزاری است که باید با احتیاط از آن استفاده کرد. او به تحقیق مریان ولف، محقق آمریکایی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد خواندن روی صفحه نمایش بر حافظه، همدلی و ظرفیت دانش‌آموزان برای تعامل با متون تأثیر می‌گذارد.

گاتی گفت: «همه ما وقتی چیزی را روی صفحه می خوانیم، تکنیکی وجود دارد که از آن استفاده می کنیم. ما با خواندن کل خط اول شروع می کنیم، سپس خط دوم را کامل نمی کنیم و خط سوم را حتی کمتر. بنابراین چقدر می توانیم در حفظ آن متون به دست آوریم؟ تصور کنید در حال خواندن کتاب یا مقاله های پیچیده روی صفحه نمایش هستید.

گاتی در حالی که نمی‌خواهد بیش از حد هشداردهنده باشد، نسبت به پذیرش پیشرفت‌های تکنولوژیکی بدون اعتدال، به ویژه در حوزه آموزش هشدار می‌دهد.

گاتی در خارج از نقش خود به عنوان یک مربی، زمانی برای علایق دیگر پیدا می کند. او یک تنیس باز، کوهنورد مشتاق و گیتاریست با استعداد است. میهمانان شام رویایی گاتی شامل نوازنده گیتار بریتانیایی، جان مک لافلین، که به خاطر تلفیقی های موسیقی التقاطی اش شهرت دارد، همراه با باراک اوباما و پاپ فرانسیس است.

“با بازی جان، رقص پاپ و آواز خواندن اوباما – این عالی خواهد بود.”

[Quotes used in this article were transcribed from an interview with Gatti on 10 March 2023. Quotes have been edited for length and clarity.]

News Decoder از اعضای هیأت علمی در شرکای مدرسه ما به دلیل تعهد آنها به آموزش دیدگاه های جهانی و سواد رسانه ای به جوانان سپاسگزار است. برای خواندن ویژگی‌های گذشته دانشکده Spotlight، کلیک کنید اینجا.