نگاهی به شغل عطاری و درآمد آن

برای آگاهی از لیست عطاری های تهران از جدول زیر منطقه مورد نظر خود را انتخاب کنید. افرادی که در حوزه فعالیت طب سنتی می کنند، عمدتاً پزشک هستند و یک نوع از تخصص های رشته پزشکی را مورد مطالعه قرار می دهند. در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد عطاری می پردازيم. یک موضوع این است که اطلاع رسانی های مناسب در راستای آگاهی سازی مردم انجام شود. اما در عطاری ها چنین موضوعی وجود ندارد و داروهای گیاهی که توسط عطاری ها فرمولاسیون شده و ترکیب می شوند و در نهایت عرضه می گردند، متریال و عناصر اصلی این داروها را ممکن است از هر مکان و منابعی که وجاهت و اعتبار خاصی ندارند، تهیه کنند و حتی گاهاً فاقد نشان سیب سلامت می باشند و از تاریخ تولید و انقضاء نیز برخوردار نیستند.

از سوی دیگر هنگامی که فرایند طب سنتی توسط افراد ناآگاه به صورت غیرمجاز انجام می شود، موازین بهداشتی نیز رعایت نمی گردد. دکتر صالحی تصریح کرد: در خصوص عطاری ها نیز باید بحث آگاهی بخشی ها انجام شود که خوشبختانه این موضوع از طریق دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان مرکزی در حال پیگیری است. در بسیاری از موارد دیده شده در ترکیبات دارویی که توسط این افراد به فروش می رسد، ترکیبات شبه آمفتامین ها مانند شیشه و کراک به کار رفته است و مصرف کننده نه تنها به دام اعتیاد گرفتار شده، بلکه دچار مشکلات قلب و عروقی نیز شده است.

حتی گیاهان دارویی نیز که به صورت خشک و مفرده توسط عطاری ها به فروش می رسد باید در فصول معین مخصوص به خود کشت شده و برداشت شوند و حتی در فصول خاصی خشک شوند. در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی متخصصین طب سنتی که عضو هیئت علمی دانشگاه می باشند، نیز در اختیار دارد. در جوامع غیر صنعتی داروهای گیاهی روتین و گاهی اجتناب ناپذیر هستند ، به طوری که سازمان بهداشت جهانی (WHO) برآورد کرده است که 80 درصد از مردم جهان در حال حاضر از گیاهان به عنوان درمان اولیه پزشکی استفاده می کنند.

گاهاً نیز در ترکیبات دارویی خود از کورتن استفاده می کنند و با خرد کردن و کوبیدن آن و ترکیب در دارویی که قرار است عرضه کنند، آن را به عنوان داروی چاق کننده به فروش می رسانند. بنابراین موضوع عطاری ها به عنوان عرضه کننده های گیاهان دارویی مشکل خاصی ندارد، اما در راستای داروهای گیاهی و داروهای ترکیبی قانون و تجویز دارو برای افراد، هیچگونه مجوزی را برای عطاری ها و سایر افرادی که در این حزه فعال هستند، عطاری نیکو بندرعباس قائل نمی شود. هیچگونه قانونی وجود ندارد و در هیچگونه نوشته معتبری ذکر نشده است که گیاهان دارویی و داروهای گیاهی عارضه ندارند.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد عطاری قدیمی تهران لطفا به بازدید از وب سایت ما.