مقایسه قیمت تویوتا پریوس در بازارهای ایرانی و خارجی

تویوتا پریوس یکی از خودروهای ژاپنی شناخته‌شده در سطح جهانی است. این خودرو شهری فوق‌العاده توانسته است نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کند و به پرفروش‌ترین خودرو هیبریدی جهان تبدیل شود. این خودرو در نگاه اول با ظاهری جدید و غیرمتداول پا به بازارهای جهانی گذاشته و از همان نسل اول به‌عنوان یک خودروی به‌صرفه و ارزان‌قیمت به جهان معرفی‌شده است. استقبال از تویوتا پریوس بسیار عالی و بازار خریدوفروش آن حسابی داغ بود؛ تا اینکه به بازار ایران قدم گذاشت. با یک مقایسه سطحی نیز می‌توان فهمید شرایط برای این خودرو در ایران تغییر کرده است و انتقادهای زیادی بر قیمت تویوتا پریوس در بازارهای داخلی وارد می‌شود. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این تفاوت قیمت در بازارهای داخلی و خارجی می‌پردازیم.

تویوتا پریوس در بازارهای خارجی

تویوتا پریوس خودرویی هیبریدی است که در بازارهای جهانی به‌عنوان یک خودرو کم‌مصرف، پاک، ارزان‌قیمت و بسیار به‌صرفه شناخته می‌شود. این موضوع باعث فروش بسیار خوب آن در بیش از 44 کشور جهان شده است. ادامه این روند موجب شد تا برخی کشورها از تویوتا پریوس به‌عنوان خودرو حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. نسل چهارم این خودرو هیبریدی توانست طرفداران بیشتری را به خود جذب کند و همانند نسل‌های قبلی این خودرو، بازار خریدوفروش داغی داشته باشد.

آیا تویوتا پریوس در ایران نیز در لیست خودروهای ارزان‌قیمت قرار دارد؟

پاسخ مشخص است؛ خیر. این خودرو از سال 2016 به ایران واردشده است و به نظر می‌رسد به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده بر بازار ایران، قیمت دلار، شرایط نوسانی بازار خودرو و بی‌اعتمادی مردم نسبت به خودروهای هیبریدی، با قیمت بالا و غیرمنطقی خریدوفروش می‌شود. 7 تیپ از این خودرو در بازار ایران حضور دارند که نمونه‌های فول آپشن آن‌ها با عنوان تیپ سفارش اروپا (U3 و 3) شناخته می‌شوند. تویوتا پریوس از مشخصات فنی و آپشن‌های بسیار خوبی برخوردار است که آن را محبوب کرده‌اند. یک پیشرانه بنزینی 1.8 لیتری باقدرت 98 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتون متر و دو موتور الکتریکی باقدرت 72 اسب بخار و گشتاور 163 نیوتون متر، می‌توانند خودرو را با حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت به‌پیش ببرند.

آپشن‌های منحصربه‌فرد خودرو شامل موارد زیر است:

یک مانیتور 4.2 اینچی به‌جای نشانگر سرعت‌سنج و دور موتور رایج در سایر خودروها، ترمز احیاکننده (Regenerative Braking) با قابلیت شارژ مجدد باتری توسط انرژی حاصل از ترمز، سیستم پارک هوشمند (Intelligent Parking Assist) با دوربین‌ها و سنسورهای قوی، فناوری هدآپ دیسپلی (HUD)، درایو مود 4 حالته، کنترل اتوماتیک چراغ‌های جلو، سانروف، کروز کنترل و موارد دیگری که بسیاری از آن‌ها با دیگر خودروهای فول آپشن مشترک هستند.

آیا قیمت تویوتا پریوس به نسبت آپشن‌های آن می‌ارزد؟

انتقادهای زیادی درباره قیمت تویوتا پریوس در بازار ایران وجود دارد. اگرچه این خودرو در بازارهای خارجی به‌صرفه و ارزان دانسته می‌شود؛ اما در بازار امروز ایران (13 اسفند 99) نام تویوتا پریوس را در میان خودروهای میلیاردی نیز مشاهده می‌کنیم. برای مثال، تویوتا پریوس 2017 تیپ EU با قیمت 1.030 میلیارد تومان و تویوتا پریوس 2016 تیپ EU با قیمت 960 میلیون تومان در بازار امروز ظاهر شدند. به‌این‌ترتیب، حتی لیست بلندبالای آپشن‌های تویوتا پریوس نیز نمی‌توانند دلیل قانع‌کننده‌ای برای قیمت بالای آن باشند و خودروهای فول آپشن زیادی وجود دارند که توانسته‌اند به ترجیح بیشتر خریداران تبدیل شوند. بنابراین، در یک مشاهده قیاسی می‌توان گفت که قیمت تویوتا پریوس غیرمنطقی است و گزینه‌های مناسب‌تری نیز با این قیمت‌ها وجود دارند.