رتبه تولید آهک ایران

آهک صادراتی ایران یک محصول با ارزش از نظر ارز آور برای کشور است. سالیانه ده ها هزار تن انواع آهک به کشور های همسایه صادر می شود. صادرات آهک ایران عموما به کشور های عربی و حاشیه خلیج فارس ، کویت ، عراق ، عمان و حتی کشور های دیگری نظیر ارمنستان ، آذربایجان و … است.آهک یکی از پرکاربرد ترین مواد معدنی در صنعت است.

نوع بسته بندی آهک صادراتی معمولا از نوع پالت و شیرینگ و یا جامبوبگ و بیگ بگ می باشد. استاندارد های مختلفی باید در زمینه صادرات آن رعایت شود در غیر اینصورت معمولا در مرز های خروجی با مشکلاتی مواجه می شود.

 

ذخایر سنگ‌آهک در ایران بسیار زیاد است و بخش عمده‌ای از آن در تولید سیمان استفاده می‌شود. می‌توان گفت مرغوب‌ترین نوع سنگ‌آهک در ایران مربوط به معادن پیربکران اصفهان و استان‌های لرستان، کرمان و فارس است.

 

این ماده معدنی از درجه حرارت بالایی برخوردار است و در صنایع فولادی و صنعت سیمان نیز استفاده می‌شود. با توجه به نوع کاربرد این ماده معدنی در ایران می‌توان گفت تولید و استخراج این ماده معدنی به طور مستقیم با نیاز کشور در ارتباط است و در صورتی که صنایع داخلی به این ماده معدنی نیاز نداشته باشند تولید این محصول بدون صرفه اقتصادی خواهد بود. بنابراین می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب، زمینه صادرات مازاد تولید سنگ‌آهک کشور را به بازار مصرفی آن فراهم کرد.

انواع 

آهک زنده

به منظور تفکیک ناخالصی های آهک آن را حرارت می دهند. وقتی آهک حرارت می بیند گاز کربنیک از آن جدا شده، در نتیجه آهک خالص تر شده و به اکسید کلسیم نزدیک تر می شود.

 

این نوع نمونه خالص ترین آهک است که آهک زنده یا پخته نامیده می شود. این متریال مقاومت کمی در برابر رطوبت از خود نشان می دهد و اگر با آب ترکیب شود یک واکنش گرمایی به همراه نور و بخار آب صورت می دهد. آهک زنده به عنوان یک افزودنی در تولید سیمان کاربرد دارد.

 

آهک دولومیتی

آهک دولومیتی یا منیزی دارای مقدار زیادی منیزیم است و به آرامی شکفته می شود. این آهک از ترکیب کربنات کلسیم با کربنات منیزیم تشکیل شده و به منظور متراکم نمودن بتن، ساخت سنگ تزئینی، تولید کود کشاورزی، تنظیم PH خاک زمین کشاورزی و در صنایع فولاد و ذوب آهن مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت این آهک در مقایسه با نمونه زنده ارزان تر است و از ویژگی های آن می توان به سخت شدن پس از گیرش در هوا اشاره نمود.

‌ آسفالت‌

تزریق دوغاب آهک شكفته یكی از روش‌هایی است كه برای اصلاح و ترمیم بزرگراه‌ها و جاد‌ه‌ها‌، در نقاطی كه خاک زیر آسفالت رسی بوده و امكان نشت داشته باشد‌، استفاده می‌شود‌، با تزریق دوغاب آهک، خاک رس ناحیه مورد نظر به شفته آهكی تبدیل میشود. یكی از روش‌های تزریق دوغاب آهک این است كه سطح رویه آسفالتی را سوراخ كرده و با فشار‌، آب آهک را در زیر لایه آسفالتی راه تزریق كنند‌‌. روش دیگر استفاده از سوراخ‌هایی به قطر ١٥ تا ٢٢ سانتیمتر و عمق ٥٠ تا ٧٠ سانتیمتر بر روی جاده خراب شده است.

 

‌گرد آهک شكفته را داخل سوراخ‌ها ریخته و به آن آب اضافه می‌كنند و آن را مخلوط می‌نمایند تا خمیر دوغاب تشكیل شود. خاک خارج شده از سوراخ را دوباره داخل آن ریخته و یک لایه قیر روی آن می‌كشند.